Familien i Ballalla er storfornøyd med det trygge jordbruket de nå driver i sanden utenfor huset sitt. Mor Chathuri og far Ratnasiri er ofte i kjøkkenhagen med barna Ruwan og Thisarani. (Foto: Alf Berg/Caritas Norge)

TRYGG MAT FOR EN SIKKER FRAMTID

På Sri Lanka lever syv av ti på landsbygda hvor de dyrker jorda, og andelen fattige er høyere her enn i byene. Et svært skadelig overforbruk av giftige sprøytemidler gjennom lang tid truer helsen til barn og voksne på øya. Dette arbeider Caritas Norge for å endre gjennom å gi opplæring i bærekraftig jordbruk uten kjemiske sprøytemidler. Vi har drevet programmer i tre regioner, og resultatet er at folk dyrker mer mat, sunn mat og får inntekt av grønnsakssalg og husdyrhold.
Før brukte vi giftige sprøytemidler til kjøkkenhagene våre, og vi spiste de gifte grønnsakene. Med hjelp fra Caritas, har vi lært hvordan vi skal dyrke organisk, og nå har vi giftfri mat, forteller Radhika Mahendra.

STØTT EN FAMILIE

For 250 kroner kan du gi en familie en oppstartspakke til å jobbe seg ut av sult og fattigdom. De får opplæring i klimatilpasset jordbruk, medlemskap i selvhjelpsgrupper, økonomisk støtte og hjelp til å organisere seg for å få innfridd sine rettigheter.

STØTT EN SKOLEELEV

For 250 kroner i måneden kan du støtte et barn med privatundervisning, slik at de kan bestå eksamen for å studere ved universitetet. Den offentlige skolen er i mange områder på øya ikke god nok til at elevene kan klare opptaksprøver for høyere utdanning etter endt skolegang. Elevene med ambisjoner må derfor ha kostbar privatundervisning i tillegg.

Ønsker du å støtte Adventsaksjonen? Gi en gave!