Konflikt og sult truer befolkningen i DR Kongo og situasjonen forverres dag for dag. Caritas Norge er bekymret for hvordan barn og unge rammes. Skoler stenges og hundretusener av barn risikerer å dø av sult.

– Sikkerhetssituasjonen i flere deler av landet forverrer seg dag for dag, og utviklingen er dramatisk. Over 200 skoler i Lubero i Nord-Kivu er stengt på grunn av mangel på sikkerhet, og FNs matvarefond har også varslet hungersnød. Det er kritisk for sivilbefolkningen, og vi er spesielt bekymret for barn som nå risikerer å dø av sult, sier Knut Andreas Lid, fungerende generalsekretær i Caritas Norge.

Caritas Norge driver utdanningsprogrammer i provinsene Nord-Kivu, Lubero, Sør-Kivu og Haut-Uele. Disse er ikke er rammet ennå, men organisasjonen følger situasjonen tett. Foto: Catherine Trautes/Caritas Norge

Leder av Verdens matvarefond, David Beasley, advarer mot at tre millioner står i fare for å dø av sult i DR Kongo. Dersom ikke hjelp når frem, kan hundretusener av barn dø de neste månedene.

Etniske spenninger og sammenstøt mellom regjeringsstyrker og ulike væpnede grupper har preget hverdagen til befolkningen i østlige Kongo i mange år, men volden har økt betraktelig den siste tiden. I Kasai har krisen eskalert siden august i fjor da en lokal militsleder ble drept og det er her den største sultkrisen utspiller seg. I andre deles av landet, inkludert Nord-Kivu, utnytter ulike militser det maktvakuumet som har oppstått og man ser en forverring av lokale konflikter.

-Folk er redde

– Folk i Lubero (i Nord-Kivu) er redde etter de mange kampene mellom væpnede grupper den siste tiden. Mange har blitt fordrevet og det har vært mange tilfeller av ran, forteller pater Valerien, direktør for Caritas Butembo-Beni.

Totalt er 3,9 millioner internt fordrevne i DR Kongo, hvorav 400 000 har flyktet de siste to månedene. 7,4 millioner barn går ikke på skole. 7,7 millioner har akutt behov for mat, noe som tilsvarer hele 11 prosent av befolkningen på landsbygda. Landet står ovenfor en kompleks humanitær krise med enorme behov. FN har erklært at krisen i Kongo nå har nådd det høyeste krisenivået organisasjonen opererer med i de tre provinsene Kasai, Sør-Kivu og Tanganyika. Bare Syria, Irak og Jemen er krisenivået tilsvarende høyt.

Angrep på sivile

– Det haster med å øke den humanitære finansieringen til DR Kongo før det er for sent. Verdens matvarefond sier de kun har fått inn en prosent av finansieringen det er behov for, og vi ber derfor Norge bidra. Samtidig må det legges press på kongolesiske myndigheter for å få på plass et valg umiddelbart. Maktvakuumet gjør at ulike opprørere forsøker å erobre territoriet og makt. Det blør sivilbefolkningen for. Det er spesielt dramatisk for barn og unge som både mister skolegang og risikerer å dø av sult. Vi må nå handle før situasjonen i Afrikas nest største land blir permanent.sier Lid.

Befolkningen risikerer hungersnød

Caritas Norge driver utdanningsprogrammer i provinsene Nord-Kivu, Lubero, Sør-Kivu og Haut-Uele. Disse er ikke er rammet ennå, men organisasjonen følger situasjonen tett. Caritas Norge finansierer også matsikkerhetsprogrammer i Tanganyika, Maniema og Bas-Congo. Våre prosjektskoler er foreløpig trygge, men det var nylig kamper kun 25 km fra Masereka skole. Ved Masereka skole går det nå 758 elever fordelt på 16 klasser og 21 lærere.

– Kongolesiske myndigheter må snarest gjennomføre et fredelig valg og sikre at menneskerettighetene respekteres. Norge må styrke støtten til sivilsamfunnet som på fredelig vis kjemper for demokratisering og endring. Det er avgjørende for landets fremtid og for at situasjonen i DR Kongo ikke forverres ytterligere, sier Lid.