Det er ingen som har oversikt over de materielle ødeleggelsene eller antall drepte etter flere dager med voldelige demonstrasjoner, forteller programkoordinator i Caritas Kongo, André Mathunabo. Caritas er særlig bekymret for matsikkerheten til befolkningen i DR Kongo.

Ingen har oversikt over antall drepte, sier programkoordinator i Caritas Kongo, André Mathunabo

Demonstrantene protesterer mot sittende president Joseph Kabila. Ifølge offisielle kilder, er minst 32 personer drept i Kinshasa, mens opposisjonen hevder det er snakk om minst 100 døde.

Venter på valgdato
Uroen skyldes at det er tre måneder til Kabilas presidentperiode utløper, og det er ikke utstedt nyvalg ennå. Kabila kan ifølge grunnloven ikke stille på nytt, men han blir sittende som president frem til en ny er på plass. Mandag var fristen for å annonsere valgdatoen. Da dette ikke skjedde, tok opposisjonen i DR Kongo i bruk voldelige virkemidler.

– Selv om situasjonen er roligere i går og i dag, frykter vi nye voldelige opptøyer ettersom politiet har fått mandat om å arrestere alle som deltar i demonstrasjoner. Dette kan føre til aggresjon hos særlig de unge, sier Mathunabo. Han legger til at det er snakk om nye demonstrasjoner allerede i morgen (lørdag).

Prøvet befolkning
Programrådgiver Aina Østreng, som har ansvaret for DRK i Caritas Norge, mener urolighetene gjør situasjonen enda vanskeligere for en allerede prøvet befolkning.

-70% av befolkningen er fattige og sliter med å fø familiene sine. Sju millioner mennesker sulter, forteller. hun Caritas Norge har vært engasjert i ulike prosjekter i DR Kongo siden 2000-tallet.

– DR Kongo er et land som har store humanitære behov, både akutt og langsiktig. Den humanitære situasjonen er særlig kritisk i øst, der Caritas Norge har program. Valgopptøyene har gått for seg i de større byene rundt om i landet, men kan fort spre seg til mindre byer og lokalsamfunn. Veier og bygninger er blitt ødelagt og gjør folk redde for å forlate hjemmene sine.

- Urolighetene gjør situasjonen enda vanskeligere for en allerede prøvet befolkning, sier Aina Østreng i Caritas Norge,

– Urolighetene gjør situasjonen enda vanskeligere for en allerede prøvet befolkning, sier Aina Østreng i Caritas Norge,

Den katolske kirken viktig aktør
CENCO (organisasjonen for de katolske biskopene) annonserte onsdag at de trekker seg fra den nasjonale dialogen som pågår mellom regjerende partier og deler av opposisjonen. Årsaken er den uakseptable bruken av vold og respekten for de døde. For at de skal ta del i dialogen igjen, krever de blant annet en bekreftelse på at Kabila ikke skal stille til nytt valg, samt at datoene for presidentvalget blir annonsert.

– At CENCO har trukket seg fra dialogen, blir lagt merke til og er et viktig signal. Kriteriene for at de blir med igjen legger mye press på Kabila, forteller Østreng.

Caritas håper at den kongolesiske regjeringen ved Kabila så raskt som mulig annonserer en valgdato, slik at den kongolesiske befolkningen slipper usikkerheten og spenningene som nå råder.