Caritas Norge er lettet over at Den katolske kirke har fremforhandlet en avtale mellom regjeringen og opposisjonen i Den demokratiske republikken Kongo om landets politiske framtid.

President Kabila har sittet ved makten i DR Kongo siden 2001. 19. desember løp hans tredje periode ut. Ifølge grunnloven kan han ikke stille til nytt valg. Bildet er tatt under en tale han holdt i FNs generalforsamling i New York i 2014 (Foto: UN Photo/Cia Pak.)

President Kabila har sittet ved makten i DR Kongo siden 2001. 19. desember løp hans tredje periode ut. Bildet er tatt under en tale han holdt i FNs generalforsamling i New York i 2014 (Foto: UN Photo/Cia Pak.)

Avtalen som ble inngått på tampen av 2016 slår fast at Kabila er fungerende president frem til nytt valg avholdes, men med en opposisjonspolitiker som statsminister. Videre sier avtalen at valget skal avholdes i løpet av 2017. Det slås også fast at Kabila ikke kan stille til nyvalg og at endringer i grunnloven ikke er tillat.

De katolske biskopene har jobbet iherdig med å få på plass en avtale siden 8. desember.

– Vi er svært fornøyde med å ha kommet frem til et politisk kompromiss, sa presidenten for den nasjonale bispekonferansen (Cenco) i DR Kongo, Mgr Marcel Utembi under signeringsseremonien.  Biskopene uttaler videre at det er implementering av avtalen som nå vil være viktig. Foreløpig har ikke Presidenten selv har signert dokumentet.

Håper avtalen gir stabilitet

Caritas Norge og våre partnere i DR Kongo håper det politiske kompromisset vil føre til en viss stabilitet de neste månedene. Høsten har vært preget av usikkerhet og vold. Konsekvensene av at avtalen ikke respekteres kan i verste fall kaste landet ut i en ny borgerkrig med katastrofale konsekvenser for befolkningen.

Caritas er den katolske kirkens bistandsorganisasjon. Kirken omtales ofte som en av DR Kongos mektigste institusjoner, og er ikke redd for å kritisere myndighetene.

Caritas Norge i DR Kongo

Caritas Norge har hatt prosjekter i DR Kongo siden tidlig på 2000-tallet. Vårt matsikkerhetsprogram i i landet har som mål å redusere fattigdom og matusikkerhet, og øke folks samfunnsbevissthet i områdene Kisantu (vest), Kongolo (øst) og Kindu (øst). Programmet fokuserer på å øke jordbruksproduksjonen gjennom miljøvennlige teknikker, opplæring i demokrati og godt styresett samt temaer som likestilling og hiv/aids. Gjennom vårt  utdanningsprogram jobber vi for å bedre tilgangen til utdanning i konfliktutsatte områder i østlige deler av landet, henholdsvis i Butembo-Beni og Wamba i Nord-Kivu-regionen og Uvira i Sør-Kivu.

Les mer om den usikre situasjonen i DR Kongo her

Les mer om vårt arbeid i DR Kongo her