Har du lyst til å gjøre hverdagen lysere for barn og unge i norske asylmottak? Caritas har fått støtte til å starte barneaktiviteter og trenger frivillige aktivitetsledere.

Illustrasjonsfoto: Caritas arrangerer kunstverksted i en flyktningleir i Tyrkia. Foto: Patrick Nicholson/Caritas Internationalis

Illustrasjonsfoto: Patrick Nicholson/Caritas Internationalis

I 16 ulike mottak rundt omkring i Norge skal frivillige fra Caritas organisere norske barneleker og sangleker og/eller arrangere danseaktiviteter og maleverksted.

Prosjektet starter opp i mai/juni, med opplæringsseminarer for de ulike aktivitetene i mai. Caritas har inngått samarbeid med Roza Moshtaghi som er koreograf og profesjonell danser og Peacepainting som er en kunstnerdrevet stiftelse som arrangerer intuitive maleverksted for barn og unge. Roza og Peacepainting vil gi de frivillige nødvendig opplæring i å organisere dans- og maleaktiviteter. Lørdag 13. mai vil det være opplæringsseminar med Peacepainting i Oslo.

Aktivitetene skal arrangeres i asylmottak i Oslo, Drammen, Hønefoss, Hobøl, Porsgrunn, Larvik, Kongsvinger, Hamar, Sund, Stord, Førde og Haugesund.

Caritas samarbeider med katolske menigheter i nærheten av enkelte av disse asylmottakene, men trenger flere engasjerte frivillige.

Kristin Tynes Vågen er flyktningrådgiver hos Caritas. Hun oppfordrer folk til å ta kontakt dersom de har lyst til å bidra til at barn og unge som kommer som flyktninger til Norge får en bedre velkomst.

– De frivillige til barneaktivitetene forplikter seg til å stille opp til sammen åtte kvelder fordelt på en måned før sommeren og en måned etter sommeren.  Vi er interessert i å få med oss både voksne og ungdommer. Er du under 18 år, sørger vi for at du alltid har en voksen med deg. De frivillige vil uansett alltid være to eller flere sammen om aktivitetene, forteller Kristin Tynes Vågen.

Synes du dette høres spennende ut, og har lyst til å bidra?
Du kan melde deg på  her kan  eller ta kontakt på e-post: kristin.vagen@caritas.no