Caritas Norge er glade for at våre tre kolleger som i går ble bortført i DR Kongo nå er satt fri.

Hendelsen er imidlertid et uttrykk for at sikkerhetssituasjonen er forverret i den østlige delen av landet. Minst 50 sivile ble drept i et angrep tidligere denne uka i byen Beni i Nord-Kivu, provinsen hvor bortføringen fant sted.

Leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge, Marit Sørheim (Foto: Caritas Norge)

– En brutal væpnet konflikt mellom ulike væpnede grupper har herjet østlige deler av DR Kongo de siste 20 årene, og ført til en langvarig humanitær krise. Et økende antall mennesker har blitt drevet på flukt internt i landet de siste månedene. Totalt er 1,8 millioner mennesker på flukt internt i landet, og matmangelen er prekær flere steder, forteller leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge, Marit Sørheim.

Vatikanradioen skriver i dag på sine nettsider at de befridde hjelpearbeiderne er fløyet til Goma.

Det var i går morges at tre ansatte fra Caritas Kongo ble kidnappet etter et angrep mot en bilkonvoi. En tysk journalist som også var med i følget skal ha blitt skutt i beinet, men skadene skal ikke være alvorlige.

Et følge sammensatt av ansatte i Caritas Goma og to tyskere forlot Goma mandag for å dra på feltbesøk. Tirsdag morgen ble den første bilen i følget skutt på av det Caritas antar er rwandiske opprørere. Føreren av bil nummer to klarte å sette bilen i revers og rømme. Men da en redningsgruppe senere kom til åstedet for angrepet, fant de den første bilen tom og man antok at de tre som satt i bilen var blitt kidnappet. Kongolesiske styrker satte derfor sammen med FNs fredsbevarende styrker i DR Kongo (MONUSCO) i gang en leteaksjon.

Caritas Norge driver et utdanningsprogram lengre  Lubero-området i provinsen Nord-Kivu angrepet fant sted.

Les mer om vårt arbeid i DR Kongo her