I Den sentralafrikanske republikk lider halvparten av innbyggerne av akutt underernæring som en følge av konflikt og mangel på ressurser. Caritas arbeider for å gi det hardt prøvede folket stabil tilgang til mat og inntekter.

Mer enn 5000 mennesker er så langt drept i konflikten mellom kristne og muslimske militsgrupper i Den sentralafrikanske republikk. Opp mot en halv million er drevet på flukt internt og til nabolandene. Den viktigste dødsårsaken som følge av konflikten er likevel ikke kuler, men sult. I dag befinner 2,1 millioner mennesker, eller om lag halvparten av befolkningen, i Den sentralafrikanske republikk seg i en akutt sultsituasjon. Dårlig utviklet infrastruktur, samt politisk og økonomisk vanstyre gjorde at landet allerede før konflikten var et av Afrikas minst utviklede.

Antallet barn som dør av underernæring i Den sentralafrikanske republikk har steget dramatisk siden urolighetene brøt ut, og antallet som sulter er doblet. Den alvorlige sikkerhetssituasjonen gjør det vanskelig for bøndene å dyrke åkrene. Kombinert med lite regn, har dette gitt rekordlave avlinger over hele landet. Caritas er en av få hjelpeorganisasjoner som er tilstede i de konfliktherjede områdene i Den sentralafrikanske republikk. Gjennom en langsiktig tilstedeværelse, kan Caritas bidra til en gjenoppbygging av jordbrukssektoren og sikre matbehovene til ekstra sårbare grupper. Caritas og den katolske kirken i landet bidrar i tillegg i dialogarbeid for å skape fred mellom kristne og muslimske grupper.

Matsikkerhetsprogram

Som en respons på konflikten og den forverrede sultsituasjonen, startet Caritas Norge i 2014 et matsikkerhetsprogram i Den sentralafrikanske republikk. Sammen med Catholic Relief Services (Caritas USA) og lokale Caritas-partnere hjelper vi årlig omkring 20 000 internt fordrevne i Boda, Lobaye-regionen. Familiene i programmet mottar landbruksredskaper og såfrø, og får opplæring i grønnsakshagedyrking. Slik får de både mat til å brødfø familien og sikrer seg en ny inntekt. Beskyttelse av befolkningen og dialog-aktiviteter for å redusere spenningene mellom gruppene i konflikten er en integrert del av programmet.

Resultater:

•  9000 familier har fått opplæring i dyrkingsmetoder og tilgang til redskaper og såfrø som har bidratt til å øke matproduksjonen.
  •  Et grønnsaksmarked har blitt åpnet nær den muslimske enklaven i Boda, der mange av varene som selges er dyrket av familiene i programmet.
  •  Både muslimer og ikke-muslimer handler nå på markedet. Det bidrar dermed både til økt matsikkerhet i lokalsamfunnet og dialog mellom gruppene i konflikten.

IMG_5736.CR2  IMG_5866.CR2

Våre siste nyhetsartikler fra SAR:
Severe food crisis in Central African Republic
Akutt matmangel i Den sentralafrikanske republikk
Frykter folkemord
Bekymret for situasjonen