I Vietnam bidrar Caritas Norge til at skoler blir mer inkluderende for barn med funksjonshemninger.

I Hanoi og Ha Giang har Caritas, i samarbeid med Caritas Sveits og lokale organisasjoner for funksjonshemmede, tatt initiativ for å samle foreldre med barn med funksjonsnedsettelser til jevnlige møter. På disse Foreldreklubbene kan foreldre møtes for å dele kunnskap og erfaring om det å ha et barn med funksjonshemninger.
– På møtene hos Foreldreklubben har vi mulighet til å møte foreldre som er i samme situasjon som oss selv. Takket være dette prosjektet er vi flere foreldre som har innsett at barna våre kan ha et verdig liv, at de har rettigheter og kan være en del av samfunnet, forteller en av mødrene.

Foreldreklubben er en del av et prosjekt som har som mål å gi foreldre verktøy og mestringsmekanismer som kan bidra til å gjøre hverdagen deres enklere. I tillegg til disse foreldreklubbene skal Caritas innen prosjektets slutt i 2017, nå ut til 1000 barn, og deres foreldre i Hanoi og Ha Giang. Disse barna skal alle gå gjennom en helse- og ferdighetsundersøkelse som skal danne grunnlaget for en tilpasset skolehverdag.

Elever ved en skole for migranter i Saigon, Vietnam. Foto: Caritas Norge

Caritas hjelper migranter tilbake til skolebenken.

Det er over 2 millioner migranter i Ho Chi Minh-byen, og mange av disse har ikke tilgang til offentlige tjenester som helsetjenester og skole for sine barn. Årsakene til det dette er ofte mange og komplekse. Sammen med Caritas Vietnam gir Caritas Norge 1045 barn av migranter, og fattige familier mulighet til å gå på skole.

Caritas Norge støtter fem undervisningssentre i Ho Chi Minh-byen med blant annet skoleuniformer, undervisningsmateriale, skolemat for de fattigste elevene og kursing av lærere. Målet med dette prosjektet er at flertallet av elevene på slutten av skoleåret skal ta en kunnskapstest som gjør at de kan fortsette utdannelsen sin i den offentlige skolen. Vi er stolte over at over 80 prosent av elevene består denne testen, forteller søster Anna som er prosjektkoordinator i Caritas Vietnam.