Caritas Europa fordømmer sterkt andre EU-lands mangel på solidaritet overfor Italia. Etter at det kom 11 000 migranter på bare noen få dager i slutten av juni over Middelhavet til Italia, truer landet med drastiske tiltak.

(Foto: Caritas Internationalis)

I tillegg til å stenge italienske havner for hjelpeorganisasjoner som hjelper migrantene i land, truer myndighetene med å utstede Schengen-visum, som vil gjøre det mulig for båtflyktningene å bevege seg nordover i Europa. Nylig vedtok underhuset i Italias nasjonalforsamling at italienske skip skal patruljere farvannene utenfor Libya for å begrense migrantstrømmen. Forslaget må også godkjennes i det italienske senatet, melder NTB.

EUs politikk virker ikke

Italienske myndigheter har slått alarm og ropt om EU-hjelp gjentatte ganger, uten resultat. Landet trenger hjelp til å fordele de 200 000 menneskene som sitter i ulike leire i landet.  Oppgaven med å håndtere over 80 prosent av alle flyktningeankomster til Europa alene, er blitt for vanskelig uten støtte fra alle de andre medlemslandene. Italia har mottatt 96 800 flyktninger og andre migranter hittil i år.  Til sammen har det kommet 117 949 migranter sjøveien over Middelhavet.

Caritas Europa mener den italienske regjeringens uttrykk for frustrasjon over EUs lammelse i migrasjonsspørsmål er et tydelig bevis på at Europas tilnærming til migrasjon ikke virker.

-Alle millioner euro som investeres i å opprettholde og utvide Festning Europe, vil aldri stoppe fortvilte mennesker fra å risikere livet for trygghet, skriver Caritas Europa i en pressemelding.

– Europa må slutte å kaste bort penger. Å betale for å styrke grensene gjør bare sikkerhetsselskaper og kriminelle menneskesmuglere rikere. Det ville vært både billigere og klokere å investere i effektiv integreringspolitikk og ansette flere tjenestemenn slik at behandlingstiden for asylsøknader gikk ned, sier Oliviero Forti, direktør for migrasjonsavdelingen i Caritas Italia.

Norge kan gjøre mer

Til sammenligning har det til Norge kommet 2 380 asylsøkere så langt i år. 52 prosent av disse er relokalisert fra Hellas og Italia. Det har ikke kommet færre asylsøkere til Norge siden 1990-tallet. Utlendingsdirektoratet (UDI) har derfor lagt ned 64 mottak.

Som en reaksjon på Italias bønn om hjelp, har Tyskland tilbudt landet å ta imot 3 000 flere asylsøkere fra landet enn tidligere planlagt. KrF-leder Knut Arild Hareide har sagt til NRK at han mener Norge bør gjøre mer for å hjelpe, men både Arbeiderpartileder, Jonas Gahr Støre og statsminister Erna Solberg (H) har avvist at Norge skal ta imot flere flyktninger nå.

Caritas Norge mener Norge har mulighet og ressursene til å vise enda større solidaritet med de mest sårbare blant oss, både hjemme og i nærområdene.  Vi i Norge lever i verdens mest utviklende land og har på langt nær nådd en grense for hvor mange flyktninger vi kan ta imot. Samtidig er det viktig å påpeke at alle europeiske land må ta ansvar og vise solidaritet for dem som risikerer livet for at familiene skal overleve. Solidaritet er veien til fred og utvikling i hjemmet, i lokalsamfunnene og i verden, sier Knut Andreas Lid, fungerende generalsekretær.