EU vil fortsette sitt samarbeid med Libya for å stanse migranter fra Midtøsten og Afrika til tross for sterk kritikk fra menneskerettighetsorganisasjoner. Caritas mener dette er uakseptabelt.

Women and children uprooted by the drought in Somalia built makeshift houses on the outskirts of Baidoa. They are waiting to receive aid from CRS NGO partners. Credit: Mohamed Sheikh Nor/CRS

Illustrasjonsfoto: Mohamed Sheikh Nor/CRS

– Urovekkende rapporter beskriver hvordan libyske væpnede grupper stopper migranter som vil ta seg til Europa. Færre migranter når Europa, men stadig flere sitter fast i Libya under forhold som er beskrevet som «helvete på jord». Vi får høre om misbruk, tortur, voldtekt og slaveri. Disse metodene er helt uakseptable og bryter med menneskerettighetene, sier fungerende generalsekretær i Caritas Norge, Knut Andreas Lid.

Færre båtflyktninger

Etter mer enn to års kamp for å stanse strømmen av migranter til Europa, kan det se ut som EU har lyktes med sin politikk. En avtale med Tyrkia fra 2016 stengte i praksis den til da mest brukte flyktningruten mellom Tyrkia og de greske øyene. I år har EU, med Italia i spissen, betalt den libyske kystvakten, for å stanse båtflyktninger før de når EUs farvann. Denne strategien har ført til at antall flyktninger som har tatt sjøveien over Middelhavet har gått ned fra nærmere 28 000 i juni – til under 10 000 i august, ifølge FN.

– Bak tallene som viser nedgang i flyktninger til Europa gjemmer det seg ufattelige menneskelige lidelser. Vi kan ikke akseptere at årsaken til nedgang i flyktninger skyldes brudd på menneskerettighetene, sier Knut Andreas Lid.

Sitter fast i Libya

Ifølge innenriksministrene fra EUs medlemsland som møttes i Brussel torsdag forrige uke, vil ikke unionen legge bort sin Libya-strategi. Som svar på kritikken fra ulike menneskerettighetsorganisasjoner, har EU økt finansieringen av IOMs (Den internasjonale organisasjon for migrasjon) og UNHCRs (FNs Høykommissær for flyktninger) arbeid i landet. Men for Caritas er ikke dette nok:

– De siste små skrittene som er tatt for å forbedre forholdene i interneringssentrene er ikke nok til å forsvare den forferdelige skjebnen som møter migrantene som i dag sitter fast i Libya. EU må slutte med denne utflaggingen av sin grensekontroll til lovløse land som Libya. Ulovlig migrasjon vil ikke stoppe før det finnes reelle alternativer til den farefulle ferden over Middelhavet, derfor bør EU og Schengen-landene ta inn flere kvoteflyktninger, uttaler Knut Andreas Lid.

Fakta:

• EUs medlemsland tok imot over 720 000 flyktninger i fjor, men bare 13 275 av disse kom som kvoteflyktninger til EU.
  • En kvoteflyktning, også kalt overføringsflyktning eller FN-flyktning, er en person med beskyttelsesbehov som blir bragt til sitt nye hjemland på en trygg måte etter å ha fått asylsøknaden sin behandlet og blitt anerkjent som flyktning av FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR).