Mange bedrifter lurer på hva de skal gi sine ansatte til jul. De fleste av oss her til lands har allerede det vi trenger. Hva med å gi årets julegave til noen som virkelig trenger det? La årets julegave gå til å bekjempe sult!

En herlig gjeng barn fra DR Kongo. Foto: Caritas Norge, Catherine Trautes

En herlig gjeng fra DR Kongo. Foto: Caritas Norge, Catherine Trautes

Med årets julegave kan din bedrift bidra til at en familie eller flere familier kan produsere mer mat, at den maten som produseres blir rettferdig fordelt, og at de får tilgang til et sunt og næringsrikt kosthold.

Det er i dag 800 millioner mennesker i verden som mangler mat. Halvparten av disse er barn og hvert annet barn under fem år som dør, dør av sult. Sult skaper også grobunn for konflikt og tvinger årlig millioner av familier og barn på flukt fra sine hjem. Det er flere mennesker drevet på flukt på grunn av klimaendringer enn på grunn av krig og konflikt.

Å utrydde sult innen 2030 er FNs bærekraftsmål nr 2. En verden uten sult er mulig! Verdenssamfunnet har kunnskapen som skal til for å bekjempe sult, men det gjøres ikke nok for at de aller fattigste skal få hjelp til å skaffe nok mat til seg og sin familie. Med innføring av langsiktige og bærekraftige løsninger for økt matproduksjon, kan sult bekjempes. For å nå dette målet, arbeider Caritas for en økt satsing på bærekraftig og robust matproduksjon, og støtte til småbønder og kvinner.

På lokalt plan støtter Caritas småbønder gjennom opplæring i bærekraftige dyrkingsmetoder som øker avlinger og gjør folk bedre rustet til å møte tørke og klimaendringer. Lokale spare- og lånegrupper i regi av programmene gjør det mulig for lokalsamfunnene å investere i produksjon og andre inntektsbringende aktiviteter.

For 500 kroner kan din bedrift gjøre en forskjell og sørge for at en familie på fem til seks personer får hjelp til å skaffe seg selv næringsrik mat.

• Kr 500,- Hjelper en familie på fem til seks personer med næringsrik mat i et år.
  • Kr 1 500,-  Hjelper tre familier med næringsrik mat i et år.
  • Kr 5 000,- Hjelper ti familier med næringsrik mat i et år.

Dette er en investering i varig utvikling. Et tydelig engasjement for verdens fattigste sier mye om bedriftens verdier, både overfor ansatte, kunder og samarbeidspartnere. En verden uten sult er mulig!

KONTAKT OSS:

Finn ut mer om hvordan din bedrift kan støtte Caritas Norge.
Send en mail til alfhild.krokan@caritas.no eller ring 23 33 43 60.
Gavekonto: 8200.01.93433, merk innbetalingen: Julegave med mening

Vi gleder oss til å høre fra deg!