Godt nytt år fra Caritas Norge

//Godt nytt år fra Caritas Norge

Vi nærmer oss årsskiftet og det er tid for å oppsummere året som vi snart legger bak oss.

Familien i Ballalla er storfornøyd med det trygge jordbruket de nå driver i sanden utenfor huset sitt. Mor Chathuri og far Ratnasiri er ofte i kjøkkenhagen med barna Ruwan og Thisarani. (Foto: Alf Berg/Caritas Norge)

Familien i Ballalla er storfornøyd med det trygge jordbruket de nå driver i sanden utenfor huset sitt på Sri Lanka. Mor Chathuri og far Ratnasiri er ofte i kjøkkenhagen med barna Ruwan og Thisarani. (Foto: Alf Berg/Caritas Norge)

For Caritas Norge har 2017 vært innholdsrikt. Vi når stadig flere mennesker takket være den givergleden vi opplever blant våre støttespillere. I Norge har vi startet et senter for å hjelpe au pairer og vertsfamilier. Ved våre ressurssentre i Oslo, Bergen, Stavanger, Drammen og Trondheim har vi bistått tusener av flyktninger og arbeidsinnvandrere i å komme seg ut i arbeid med anstendige arbeidsvilkår. Gjennom vårt internasjonale arbeid, har vi sikret retten til mat for hundretusener av mennesker, slik at barn ikke må legge seg til å sove på tom mage eller må gå på skole uten frokost.

815 millioner mennesker sulter, ifølge en FN-rapport fra i høst. Konflikt og klimaendringer er hovedårsakene til dette. Pave Frans sier det godt;
«Siden krig og klimaforandringer er årsak til sult, la oss ikke presentere sult som en slags kronisk sykdom». Vi er så enige. Verdenssamfunnet har gjennom FNs bærekraftsmål bestemt seg for å utrydde sult innen 2030, og Caritas Norge arbeider for å oppnå dette.

Generalsekretær

Knut Andreas Lid, Caritas Norge (Foto: Caritas Norge)

Årets adventsaksjon går til å forebygge sult på Sri Lanka. Vi takker Norges Unge Katolikker (NUK) for en kjempeinnsats i aksjonen «Trygg og sikker mat på Sri Lanka». Vi takker også våre gode srilankiske venner i Norge som har vært avgjørende for å oppnå de fantastiske resultatene som vi kan vise til på Sri Lanka.  Vårt arbeid for kjøkkenhager fri for skadelige kjemikalier har ført til bedre helse og bedre ernæring for barna, kvinnene og mennene på denne vakre og prøvede øya i Indiahavet.

Vil du støtte dette arbeidet, kan du gi en gave her

Tusen takk til alle støttespillere for deres bidrag! Vi ønsker dere et godt nytt år!

Knut Andreas O. Lid,
fungerende generalsekretær, Caritas Norge