Foto: Caritas Iternationalis.

Foto: Caritas Internationalis/Isabel Corthier

815 millioner mennesker i verden sulter.  For første gang på to tiår viser en ny FN-rapport at antallet mennesker rammet av sult er økende. I fjor økte antall mennesker som sulter med 38 millioner. Årsaken til økningen er hovedsakelig konflikter og tørke på grunn av klimaendringer. Mange må legge ut på flukt for å få nok mat. Caritas mener likevel det er mulig å nå målet om å utrydde sult innen 2030, slik verdenssamfunnet har forpliktet seg til gjennom de såkalte bærekraftsmålene.

Vi oppskalerer derfor vårt arbeid for å sikre enda flere barn og voksne retten til mat. I landene vi jobber gir vi småbønder opplæring i effektive dyrkingsmetoder, husdyrhold og akvakultur. Vi gir småbrukere kreditt, slik at de kan investere i egen produksjon, og vi jobber for å gi småbrukere tilgang til markeder. I humanitære kriser deler vi ut mat, samtidig som vi forbereder lokalsamfunn på å takle fremtidige naturkatastrofer. Caritas Norge driver også politisk påvirkningsarbeid. Caritas ber Norge og verdenssamfunnet øke sin innsats for å bekjempe sult. For å lykkes, er vi avhengig av støtte. Ditt bidrag redder liv!

Ønsker du å bidra for å bekjempe sult? Gi en gave!