Caritas Norge har lang erfaring med å hjelpe mennesker som rammes av katastrofer og humanitære kriser, enten det er naturkatastrofer – som for eksempel tyfoner, flom eller jordskjelv – eller menneskeskapte katastrofer – som krig. Som medlem av et av verdens største humanitære nettverk, er  vi til stede i 200 land og territorier,  før, under og etter krisen. Dette nettverket av Caritas-organisasjoner gjør det mulig for oss å nå ut til områder der ingen andre kommer frem med livreddende nødhjelp.

Caritas deler ut hygieneartikler og mat i Kavre-distriktet i Nepal etter jordskjelvet i 2015 (Foto: Lyell/CRS)

Caritas’ nødhjelpsarbeid veiledes av humanitære prinsipper som sier at vi skal hjelpe dem som har størst behov, uavhengig av etnisk, religiøs eller annen tilhørighet. Vi sikrer effektivitet og forankring ved alltid å forsøke å bruke lokale partnere. Det er de lokale Caritas-organisasjonene som er først på plass når krisen rammer og det er de som kjenner best de sosiale, økonomiske og kulturelle forholdene på stedet . Dette er kunnskap som er nødvendig for at nødhjelpen skal komme frem til dem som trenger den aller mest.

Caritas Norge har  i dag nødhjelpsprosjekter i Sør-Sudan, Nigeria, Niger, Uganda og Den sentralafrikanske republikk. I tillegg har vi nylig avsluttet nødhjelp til ofrene for jordskjelvet i Ecuador

Ønsker du å hjelpe?

Vipps

Vipps inn ønsket beløp til: 12135
– Benytte kontonummer 8200.01.93433
– Sende en e-post til Caritas og vi vil sende deg en giro per mail eller post

Du velger selv om ditt bidrag skal gå til et spesifikt land eller prosjekt, eller om du vil gi en generell gave til Caritas.
Merk innbetalingen med Bidrag eller ønsket formål.

Enhver gave, stor eller liten, blir tatt imot med stor takknemlighet.