Natt til søndag 17. april ble Ecuador rammet av et skjelv som traff kysten og ble målt til 7,8 i styrke. Det var så kraftig at det kunne merkes rundt 17 mil unna i hovedstaden Quito der strømmen var borte i en periode. Flere bygninger svaiet og redde innbyggere løp ut i gatene. Det ble meldt om mange etterskjelv som rystet regioner flere steder i landet.

De rammede provinsene er Esmeraldas, Manabi, Santa Elena o, Guayas, Santo Dominigo og Los Rios. Kystprovinsene Manabí og Esmeraldas ble hardest rammet. I tillegg til at folk har mistet sine hjem, er hoteller og offentlige bygninger, skoler, veier og kommunikasjonssystemer ødelagt og det er krevende å skaffe informasjon, spesielt fra landsbygda der infrastrukturen var svak selv før katastrofen inntraff. Jordskred og flom bidrar også til å gjøre veier ufremkommelige, og skaper problemer for redningsarbeidet.

Caritas Ecuador deltar i koordinering av redningsarbeidet sammen med myndighetene og andre hjelpeinstanser. 660 mennesker døde under jordskjelvet og 4 605 ble skadet. Jordskjelvet påførte også mange hus og store bygninger store skade, som førte til at 33 757 mennesker ble husløse. 146 skoler er helt eller delvis knust i jordskjelvet.

Nå har Caritas Norge satt i gang arbeidet for å hjelpe de rammede med følgende tiltak:

• Vi bistår 20 000 mennesker med matvarehjelp og hygieneartikler, samt psykososial assistanse.
  • Vi gir støtte til 600 personer for å starte opp igjen økonomisk virksomhet
  • Zikasmitte er en utfordring, og vi deler derfor ut myggnett, hvor spesielt gravide blir prioritert

«Vi vil hjelpe de som bor i de vanskeligst tilgjengelige områdene, sier generalsekretær i Caritas Ecuador, Mauricio Lopez. – «Våre tanker er hos dem som er skadet eller har mistet sine kjære, og vi vil støtte dem så godt vi kan», legger han til. Dette er det verste jordskjelvet Ecuador har opplevd på 60 år.

Hjelp ofrene etter jordskjelvet i Ecuador!
SMS: Send kodeord Krise til 2160 (200,- kr per sms)
Bank: Kontonr. 8200.01.93433
Vipps: 12135
Merk innbetalingen med: Jordskjelv Ecuador

Enhver gave, stor eller liten, blir tatt imot med stor takknemlighet.

Photo by Eduardo Naranjo for Catholic Relief Services