Katolikker mot plastforsøpling!

//Katolikker mot plastforsøpling!

..

Vi viser omsorg for Guds skaperverk! Bli med på Norges største kollektive ryddedugnad! I 2018 finner Strandryddedagen sted lørdag 5. mai og er en del av strandryddeuken 30. april – 6. mai i regi av Hold Norge Rent

Av Ingebjørg Forsman Bærø

Det organiseres ryddeaksjoner i hele landet denne 5. mai og vi vil oppfordre alle til å delta. Se ryddeportalen til Hold Norge Rent for mer informasjon om hvor du kan rydde i ditt nærområde. Den tid og energi du bidrar med tas i mot med stor takknemlighet. Vis at du bryr deg og start din ryddeaksjon!

For å opprette en egen ryddeaksjon eller finne forsøplede områder, besøk arrangementssiden til Hold Norge Rent.
Fortell andre om arrangementet ved å dele her!

Del arrangementet med venner på facebook!

Hva er problemet med havplast? Noen nøkkeltall

600 marine arter skades av havplast.

60-90%
60-90% av havsøppel består av ulike typer plastmolekyler.

8 millioner tonn plastikk havner i sjøen hvert år.

99% av sjøfugl vil ha spist plast innen 2050.

20 år
Det tar 10-20 år før en plastpose «brytes ned» i sjøen. Men plast brytes ikke helt ned. Den slites gradvis til mindre og mindre partikler, og kommer inn i næringskjeden til fisk, fugl og andre marine arter – og hos mennesker som spiser disse. Derfor er det et problem for alle.

Paven oppfordrer oss til å ta vare på jorda

«Let us be protectors of creation, protectors of God`s plan. Inscribed in nature, protectors of one another and the environment». – Pave Frans

I 2015 kom miljøencyklikaen Laudato Si’ ut, der Pave Frans oppfordrer alle mennesker til å vende om fra en forbrukermentalitet, til en omsorg for skaperverket og for hverandre. Caritas Norge, Oslo Katolske Bispedømme, Norges Unge Katolikker, katolske skoler og menigheter vil oppfordre alle – enkeltmennesker som grupper – til å bli med på denne aksjonen.

«Ikke alle er kalt til å delta i det politiske liv, men innen samfunnet vokser det et stort mangfold av ulike organisasjoner som arbeider for det felles gode og for vern av både det naturlige og det urbane miljøet… Disse fellesaksjonene kan bli intensive åndelige erfaringer når de er uttrykk for hengiven kjærlighet». s. 184

Som Paven sier, kan slike dugnader være et uttrykk for nestekjærlighet; for jorden og for andre mennesker. Klimaendringene og miljøforurensning rammer de fattige og sårbare hardest. Ved å ta ansvar for planeten, viser vi også omsorg for våre brødre og søstre. Ta var på jorda, for den tilhører alle.

Klikk her for tips til gjennomføring av et vellykket ryddearrangement.

Bruk emneknaggen #laudatosinorge på sosiale medier og vis at katolikker bryr seg. Vi håper å se deg på en strand eller i sosiale medier på lørdag!

2018-04-30T15:30:59+00:00 30th april, 2018|