I går ble sittende president Edgard Lungu erklært som vinner av presidentvalget i Zambia som ble avholdt torsdag forrige uke. Opposisjonen hevder resultatene har blitt manipulert.

Foto: Caritas Norge

Lungu leder regjeringspartiet Patriotic Front (PF) og ble valgt til president i fjor etter dødsfallet til daværende president Michael Sata (også PF). Lungu vant med hårfine 50,53 prosent av stemmene, mens opposisjonskandidaten Hakainde Hichilema fra partiet United Party for National Development (UPND) fikk 47,67 prosent av stemmene.

Opptøyer
Det har de siste dagene vært opptøyer i Zambia. Mange mente det tok for lang tid fra valget ble avholdt til endelig resultat ble offentliggjort, noe som skapte uro og frustrasjon da begge de ledende kandidatene hevdet å ha vunnet.

– Vi og våre partnere er bekymret over valgopptøyene vi ser i Zambia. Zambia er et av få afrikanske land som har gjennomført fredelige demokratiske valg med presidentskifte, sier programrådgiver for Zambia, Aina Østreng.

UPND og Hicgilema sier de vil gå til retten for å bevise at valget var manipulert. Lungus seier er imidlertid i tråd med den uavhengige parallelle valgobservasjonen gjennomført av Christian Churches Monitoring Group (CCMG). CCMG, en allianse av fire trosbaserte organisasjoner i Zambia, inkludert Caritas Zambia, hadde 1404 uavhengige valgobservatører på 1001 valglokaler rundt i hele landet.

Støtter de offisielle resultatene
– CCMGs metode, parallell vote tabulation, er uavhengig og sikker, og har blitt brukt med gode resultater ved tidligere valg både i Zambia og andre afrikanske land. Resultatene til CCMG var 47,8% til Hakainde og 50,2 % til Lungu, noe som er svært nært resultatene til den offentlige valgkommisjonen. Vi støtter derfor opp om de offisielle valgresultatene, sier Martin Sampa, programansvarlig i Caritas Zambia.

Caritas Zambia var tett involvert i presidentvalget i 2011 med samme type aktiviteter. I en stor undersøkelse i etterkant av valget mente hele en av fem zambiere at det fredfulle valget som førte til presidentskiftet skyldes den parallelle valgobservasjonen. Mange zambiere har stor tillitt til kirken og trosbaserte organisasjoner.

Økt valgdeltakelse
Caritas Norges jobber med å styrke folks evne til å bidra i demokratiske prosesser og matsikkerhet i Zambia. Lav samfunnsbevissthet og likegyldighet overfor lokale styringsprosesser er en stor utfordring i mange deler av landet. Gjennom stemmeopplæring og kunnskap om politiske prosesser har valgdeltagelsen i flere av våre prosjektområder økt. Vårt program har en målgruppe på 3000 bondehusholdninger i nordlige Zambia.