En kraftig bombeeksplosjon tok livet av 15 og såret 67 mennesker i Davao City sist fredag. Abu Sayaff Abu Saief  har tatt på seg ansvaret for angrepet.

Davao er den største byen på Mindanao hvor Caritas er engasjert gjennom vårt fredsarbeid på Filippinene. Bomben var plassert ved et nattmarked og har rammet helt vilkårlig. De fleste ofrene er

(Foto: Google maps)

kvinner som jobbet på markedet. Våre partnere melder om at hverdagslivet i Davao sakte vender tilbake til normalen. Flere skoler har satt sørgelys ved plassen hvor bomben gikk av. President Duterte, som har fortid som borgemester i Davao, har erklært unntakstilstand. Om to uker skal det holdes et stort fredsseminar i Davao i regi av vår lokale partner – Filippinenes Økumeniske Fredsplattform.

Den filippinske befolkningen har lidd under flere borgerkrigslignende konflikter mellom regjeringen og opprørsgrupper siden 1960-tallet. På Mindanao har Moro Fronten for Islamsk Frigjøring

(MILF) kjempet for et autonomt område for den muslimske minoriteten. Det ble inngått en historisk fredsavtale i 2014, men det er fortsatt mange trefninger og loven som skulle sikre det autonome området ble nedstemt i parlamentet. Det er også flere andre væpnede grupper på Mindanao, blant dem Abu Sayaff som har tilknytning til Al Qaida.

I Norge er det flere hundre filippinere som kommer fra Davao. Vår medfølelse går spesielt til dem som har familie eller venner som ble rammet av eksplosjonen.

Presidenten av den katolske bispekonferansen på Filippinene, erkebiskop Socrates B. Villegas har offentliggjort følgende uttalelse. Les den på www.katolsk.no