Hvorfor er det matmangel og sult i landet vårt når det er nok vann, nok land og nok folk til å dyrke nok mat til halve Afrika? Hvorfor går 2,8 millioner mennesker sultne til sengs hver kveld?

Av Jan Egil Mosand, Caritas Norge

Spørsmålene kommer fra lederen for Caritas Malawi, Carsterns Mulume. Jeg vandrer sammen med han gjennom bydelen Mtendere i utkanten av hovedstaden Lilongwe. Man trenger ikke reise langt for å se ødelagte gårdsbruk og dårlig avling som resultat av historisk flom i 2015.  På toppen av flommen ble landet også rammet av en smertefull lang tørke. Avlingen gikk ned med over 30 prosent i 2015.

Leder for Caritas Malawi, Carsterns Mulume. Fotograf: Jan-Egil Mosand/Caritas Norge

Leder for Caritas Malawi, Carsterns Mulume.
Fotograf: Jan-Egil Mosand/Caritas Norge

– Tidligere har vi eksportert mais, ris, kaffe, te og tobakk. Nå klarer ikke bønder å brødfø vårt eget folk og må få hjelp fra våre venner i nord til matutdeling. Vi må importere fra nabolandene og det koster oss dyrebar valuta, sier Carsterns. Han svarer kontant når jeg spør om årsaken til situasjon.

– Klimaendringer, sier han.

Et utsatt land
Malawi ligger rett under ekvator og er meget utsatt og sårbart i forhold til hydrologiske og metrologiske endringer.

– Vi trenger ikke flere rapporter eller utredninger. Kom til Malawi og se de enorme skiftningene i været og avlingsesongene. Regnet kommer mye senere enn det gjorde før. Dette fører til at såfrø og planting blir utsatt og satt ut av balanse. Når regnet endelig kommer, er det i så store unormale mengder at det fører til flom og ødeleggelser av veier, plantet mark, sådde landbruksområder og hus, forteller Carsterns videre.

Overlever ved selvberging
Lederen for Caritas Malawi er en rolig og vennlig mann. Når han nå forteller sin historie etter å ha reist rundt i landet er han sint og frustrert.

– Jeg skjønner ikke hva vi har gjort galt som må få dette nå, sier han retorisk.

Krever handling
Malawi er et av de fattigste landene i Afrika. De fleste lever på eksistensnivå og overlever ved selvberging. Carsterns Mulume snakker heftig når han gir svar på hva som må gjøres.

– Vi må kartlegge hvor vi er mest sårbare og forbedre lokale systemer. Vi må få på plass vannsystemer som dekker nye landområder. Vi må flytte hus, skoler, klinikker og landsbyer til områder som ikke er klima-, flom- og tørkeutsatt, mener han.

Ungdommen vil bort
Vi møter Godfred, McDonald og Sikonda på et område hvor det dyrkes mat. De er alle oppgitt over dårlig avling og dårlig inntekt. Yngstemann Sikonda drømmer om ett nytt liv borte fra åkeren.

– Vi overlever ikke med det lille vi har av ressurser i dag, sier han.

Caritas-lederen nikker med forståelse.

– Ungdommen vil ha et nytt og bedre liv. Vi kan ikke vente på et nytt toppmøte eller på at noen skal prate mer. Vi må gjøre noe nå for å sikre våre barn og barnebarn.

Matsikkerhet betyr å ha tilgang til nok mat, trygg mat og næringsrik mat, for å kunne leve et aktivt og sunt liv hele året.

Støtt vårt arbeid for matsikkerhet Send Food til 2160 (kr 200,- pr. SMS)

FAKTA: MALAWI

• 2,8 millioner mennesker i Malawi har ikke nok mat til å leve et sunt og aktivt liv.
  • Avlingene er redusert med 24 prosent på grunn av flom og tørke
  • Matkrisen vil trolig vare inn i 2017