Etter 4 år med fredsforhandlinger og enighet mellom colombianske myndigheter og FARC, har folket stemt nei til fredsavtalen.

«Vi er fredsbyggere» står det på t-skjorta til denne kvinna i Colombia. (Foto: Jeanette Olsen/Caritas Norge)

– Dette er en katastrofe for Colombia. En avtale som det har tatt fire år å forhandle seg frem til har nå blitt verdiløs. Dette er et veldig stort tilbakeskritt og freden virker nå mer uoppnåelig enn den har gjort på mange år. Jeg ser ikke lenger for meg en løsning de nærmerte årene, sier Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær i Caritas Norge. Hun er selv fra Colombia og har gjennom sitt yrkesliv fulgt tett opp om den humanitære situasjonen i landet, de siste årene som leder av Caritas Norge.

-Det er ofrene for konflikten, på begge sider, som rammes hardest av dette. Det er nå veldig viktig å jobbe videre for å skape fred lokalt, når man ikke klarer det nasjonalt, mener hun.

I Colombia siden 1998
Caritas Norge har hatt prosjekter i Colombia siden 1998. Under fredsforhandlingene har Caritas  bidratt til at ofrenes stemme har blitt  tatt hensyn til. I tillegg jobber vi, gjennom våre prosjekter lokalt, med re-integrering av ofre og geriljasoldater som har desertert eller lagt ned våpnene.  Disse prosjektene blir ikke mindre viktige selv om avtalen har blitt avvist. CARITAS kommer til å fortsette arbeidet med å støtte lokalbefolkningen i utsatte områder og bidra til styrking av sivilsamfunnet slik at arbeidet for fred kan fortsette på lokalt nivå. I tillegg vil vi fortsette å jobbe med jordbruksutvikling og yrkesopplæring for de fattigste og mest marginaliserte.

Les mer om Caritas arbeid i Colombia her