Norge prioriterer helse og utdanning over matbistand i et sultrammet Malawi.

Det er matkrise i klimautsatte Malawi. (Foto: Caritas Norge)

Klimaendringer og værfenomenet El Niño har skapt en humanitær katastrofe. I Malawi er matsituasjonen særlig prekær. Over halve delen av befolkningen, 8,5 millioner barn, kvinner og menn, er i akutt fare for sult, ifølge malawiske myndigheter. Til tross for at Malawi er et av fokuslandene for norsk bistand, har hjelpen fra Norge til å takle denne akutte krisen så langt vært minimal. Samtidig kuttes det i bistanden for å forhindre denne type krise. Nærmere 50% av alle barn i Malawi får hemmet utvikling som følge av matmangel, og 23% av alle barnedødsfall skyldes underernæring, ifølge FN. Om norske myndigheter ønsker å skape betydelige og bærekraftige resultater innen helse og utdanningssatsingen, må matsikkerhet og landbruksbistand få en høyere prioritet.

Av Knut Andreas Lid, Caritas Norge og Nagothu Udaya Sekhar, Norsk institutt for bioøkonomi, NIBIO

Innlegget sto først på trykk i Aftenposten 1. juni 2016

Caritas har satt matsikkerhet på agendaen i flere medier siste tiden. Her kan du lese sakene:

Ønsker mer mat. Får mer utdanning: Tørken har ført til dramatisk matmangel i Malawi. Det afrikanske landet ber om mer mathjelp, men Norge kutter på matsikkerhet og øker heller satsingen på helse og utdanning. Intervju med Knut Andreas Lid, leder av internasjonal avdeling i Caritas Norge Vårt land 23. mai 2016:

Jordbruk avgjør kampen mot fattigdom, men Vesten kutter i jordbruksbistanden. Verdensbanken sier én ting, Vesten gjør en annen. Intervju med  blant andre Kari Helene Partapuoli, daglig leder i Utviklingsfondet Vårt land 23. mai 2016

Utdanning
 er en nøkkel Statssekretær Tone Skogen avviser kritikk om at Norge gir for lite bistand til matsikkerhet. Vårt land 24. mai 2016:

Leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge, Knut Andreas Lid i debatt med statssekretær Tone Skogen om bistand i Malawi Dagsnytt 18 2. juni 2016: