Ungdommene i Norges Unge Katolikker (NUK) satte ny innsamlingsrekord under fjorårets Adventsaksjon. 654 000 kroner samlet de inn til Caritas Norges utdanningsprosjekter i Vietnam for barn og ungdom som har falt utenfor det offentlige utdanningssystemet.

Generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg og Mathias Ledum i NUK (Foto: Caritas Norge)

Generalsekretær i Caritas Norge, Martha Rubiano Skretteberg og Mathias Ledum, karitativ leder  i NUK (Foto: Caritas Norge)

Karitativ leder i NUK, Mathias Ledum syns det har vært fint å se hva lokallagene har fått til.

– 27 menigheter og de fem katolske skolene i Norge har deltatt. Adventsaksjonen har blitt en samlende aktivitet. Det har vært samlet inn penger under kirkekaffen så vel som på gata. Oppfinnsomheten har vært stor. Mange har kombinert konfirmasjonshelger og temakvelder med innsamling til aksjonen, forteller han.

Generalsekretær i Caritas, Martha Rubiano Skretteberg, takker NUK for en fantastisk innsats, og gratulerer dem med et resultat som slår alle tidligere rekorder.

– De generøse bidragene som er samlet inn vil gi nye muligheter og styrket fremtidshåp for sårbare barn i Vietnam, sier hun.

Ungdommer i St. Johannes menighet i Oslo selger boller til kirkekaffen. (Foto: NUK)

Konfirmanter fra St Birgitta i Fredrikstad saler inn penger til Adventsaksjonen 2017 (Foto: Caritas Norge)

Konfirmanter fra St Birgitta i Fredrikstad saler inn penger til Adventsaksjonen 2017 (Foto: NUK)

Felles innsamling til Adventsaksjonen for lokallagene i distrikt Oslo. (Foto: NUK)