Sør-Sudan, spesielt hovedstaden Juba, ble igjen herjet av voldelige sammenstøt i juli, da det brøt ut kamper mellom tropper lojale til president Salva Kiir og støttespillerne til rivalen, visepresident Riek Machar. 36 000 mennesker har flyktet bare i hovedstaden Juba, der det pågikk harde kamper over flere dager. Over 60 000 sivile har flyktet til naboland, 52 000 av dem til Uganda, der Caritas yter assistanse i leirene i Arua.

Two boys wash themselves early in the morning in a displaced persons camp in Agok, South Sudan. Foto: Caritas Internationalis

Caritas Sør-Sudan melder også om hele landsbyer som ligger øde – folk tør ikke komme tilbake av frykt for nye angrep.  Situasjonen er nå relativt rolig i Juba, men kamper pågår fortsatt i andre deler av landet. Flere hundre sivile ble drept i kampene, og FN melder om 217 saker av seksuell vold mot jenter og kvinner bare mellom 8. og 25. juli.

Sivile som er fanget i områder der hjelpeorganisasjonene ikke kommer til grunnet sikkerhetssituasjonen har akutt behov for mat, vann og medisiner. Situasjonen påvirker også transport og handel fra nabolandet Uganda, og gjør at få eller ingen matvarer kommer inn i Sør Sudan derfra.

Mange søkte tilflukt i FNs baser, og i kirker og moskeer. På landsbasis huser den katolske kirke nå 16 000 internt fordrevne bare i sine kirke- og andre bygg. Caritas Sør Sudan har gitt humanitær hjelp til sivile i byen Wau, og forbereder også hjelp til sivile rammet av volden i Juba.

Sikkerhetsstyrke

FNs sikkerhetsråd har besluttet å sende en sikkerhetsstyrke på 4000 soldater til Sør Sudan, hovedsakelig for å beskytte hovedstaden Juba. FNs fredsbevarende styrke i landet, UNMISS, har blitt kritisert for manglende evne til å beskytte sivile mot vold og overgrep.