-Caritas bidrar med sitt integreringsarbeid til likestilling og like muligheter til alle i Norge uansett bakgrunn, sa Venstre-leder Trine Skei Grande i sin tale under den offisielle åpningen av de nye lokalene i dag.

trine-skei-grande2

-Dette er viktige norske verdier i det åpne samfunnet vi har bygd oss, la hun til med referanse til debatten som har preget valgkampen siste ukene.

I tillegg til at Caritas Ressurssenter har fått nye og større lokaler, har Caritas også startet informasjonstjeneste for au pairer og vertsfamilier denne høsten, noe som også ble markert. Grande sa at hun var glad for at au pair-ordningen ikke var blitt fjernet, slik mange tok til orde for da flere historier om misbruk og utnyttelse nådde rettsvesenet og mediene tidligere i år.

– Når vi ser at noe er galt, må vi ikke legge ned ordningen, men forbedre den. Au pair-ordningen har så mange muligheter i seg til samarbeid på tvers av landegrensene, positive opplevelser og kulturutveksling, sa hun.

Ros til de frivillige

Grande roste særlig innsatsen til de frivillige.

– Det er en fantastisk styrke for Caritas å ha så mange frivillige. Ved å dele deres engasjement og språkkunnskap, bidrar dere med noe som det offentlige ikke kunne har gjort bedre. Dette er dugnadsånd på sitt beste, mente hun.

Direktør for Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Libe Rieber-Mohn som også holdt tale ved åpningen, la vekt på at Ressurssenteret og arbeidet som gjøres der er et viktig supplement til de offentlige tjenestene.

Libe Rieber-Mohn, direktør i IMDi

– Gjennom dette arbeidet, har Caritas opparbeidet seg viktig kunnskap om hvordan hverdagslivet er for arbeidsinnvandrere og flyktninger i Norge. Dette er kunnskap som vi gjerne benytter oss av. Tusen takk for alt dere har gjort til nå og lykke til med det nye senteret, sa hun blant annet.

Informasjon gir selvrespekt

Styreleder i Caritas, Terje Osmundsen la i sin innledning vekt på at arbeidet ved Ressursenteret er en naturlig del av den katolske sosiallæren.

-Vi mener at informasjon om muligheter og rettigheter kombinert med norskopplæring  gir den selvrespekten som skal til for å bli integrert i det norske arbeidslivet, sa han.

Mange av Caritas støttespillere fra Den katolske kirken, frivillige, organisasjonslivet for øvrig og det offentlige hadde møtt opp for å gratulere Caritas med de nye lokalene og for å få informasjon om aktivitetene som senteret skal fylles med. Alphonsus Solas (12) elev ved St. Sunniva skole imponerte stort med sang.

Les mer om Caritas Ressurssenter her og her

Les mer om Caritas tilbud til Au pairer her og her