//Over 100 organisasjoner slår alarm om regjeringens rasering av bistandsbudsjettet.

Caritas Norge er en av over 100 norske organisasjoner som  advarer mot regjeringens dramatiske bistandskutt, og mobiliserer til protestmarkering foran Stortinget onsdag 4. november kl. 12.00

Foto: Caritas Internationalis

Aldri før har noen norsk regjering kuttet så mye i bistand til fattige land. I tillegg er det både kortsiktig og uklokt at det største kuttet skjer i støtten til sivilsamfunn og de som kjemper for menneskerettigheter i andre land. Aldri før har så mange norske organisasjoner stått samlet i kritikken mot regjeringens planlagte kutt i bistanden:

– Dette handler ikke om oss, men de millioner av fattige og sårbare barn, kvinner og menn som vil kjenne kuttene på kroppen. Vi er deres talerør i dag, sier de over 100 organisasjonene.

-Regjering med skylapper på
Markeringen foran Stortinget kommer som en protest mot regjeringens signal om milliardkutt i bistanden for å finansiere flyktningtiltak her hjemme.

– Struping av langsiktig bistand og støtte til frivillige organisasjoner i verdens fattigste land vil frarøve millioner av mennesker håpet for en bedre fremtid. Regjeringen risikerer å bidra til mer fattigdom, mer konflikt, flere menneskerettighetsbrudd og enda større flyktningkriser i nær fremtid. Regjeringen handler med skylapper på når de sender regningen for den norske flyktningdugnaden til verdens fattige, sier arrangørene for markeringen.

Kutter på verst tenkelige tidspunkt
Det er særdeles uklokt at Norge kutter i en tid hvor også våre naboland kutter. Verden opplever nå den største humanitære katastrofen siden andre verdenskrig. Krisen er ikke bare konsentrert til Syria, men til mange kriser som pågår samtidig andre steder i verden.

– Å kutte i langsiktig bistand nå, er absolutt verst tenkelig tidspunkt. Verden trenger et Norge som handler klokt og langsiktig.  Vi kan ikke sende regningen til verdens fattige, sier organisasjonene.

Det er ikke bare organisasjonene som synes det er en dårlig ide å ta fra bistandsbudsjettet til flyktningtiltak i Norge. Et flertall av befolkningen mener Norge ikke bør belaste bistandsbudsjettet for å finansiere flyktningtiltak her hjemme. Dette viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av TNS Gallup.

– Regjeringen er i utakt med folket når de nå legger opp til å nærmest firedoble bruken av bistand til tiltak her hjemme. Det er ikke sånn at Norge må ta fra bistandsbudsjettet for å unngå å ta fra folkets velferdsgoder. Det finnes mange alternativer innenfor statsbudsjettet, hvor bistandsbudsjettet kun utgjør en liten brøkdel, slår arrangørene for markeringen fast.

Se alle organisasjonene som er med og program for markeringen her:

2018-02-05T14:48:55+00:00 4th november, 2015|