Vatikanet annonserte i går at Pave Frans gir penger til Caritas og andre katolske hjelpeorganisasjoner som arbeider i Sør-Sudan.

Foto: Caritas Internationalis)

Her kan du bidra med hjelp til de sultende.

På grunn av en økning i nødhjelpen til landet siste tiden, er det er ikke lenger hungersnød i Sør-Sudan, men situasjonen er fremdeles svært alvorlig. Antallet sultende øker fortsatt. Nesten to millioner mennesker står i fare for å sulte i landet, mens seks millioner mennesker vil mangle mat de kommende ukene  ifølge rapporter fra myndighetene og FN.

In English Les mer om Pavens gave til Caritas på engelsk hos Caritas Internationalis her

Les BBCs oppdatering på situasjonen i Sør-Sudan her

Somalia, Etiopia, Kenya og Uganda er alle berørt av en matkrisen i regionen.   Jemen og Nigeria er farlig nær hungersnød dersom hjelp ikke kommer frem raskt .

Pave Frans gir 460 000 euro, i hjelp til nødlidende i Sør-Sudan, noe som tilsvarer rundt  4,3 millioner kroner. Pengene Caritas får skal gå til innkjøp av frø og redskaper i Tombura-Yambio, Yei, Torit, Malakai og Juba for 2 250 familier. I Sør-Sudan finansierer Caritas-nettverket allerede 70 ulike prosjekter som kommer mer enn 480 000 mennesker til gode. Mer enn 102 millioner kroner (12 mill. USD) eller 42 prosent av støtten Caritas gir til  Sør-Sudan, går til nødhjelp.

Les Caritas Internationalis reportasje fra Sør-Sudan (in English) her