Fra 31. oktober til 1. november besøkte pave Frans Lund og Malmø i anledning 500-årsmarkeringen for reformasjonen. Caritas var aktivt til stede under markeringen, som også ble benyttet til å sette internasjonale humanitære utfordringer på dagsorden.

Pave Frans og Pastor Junge, generalsekretær i Det Lutherske Verdensforbund. Foto: Magnus Aronsen/Svenska kyrkan

Av Alexander Golding, fagsjef i innenlandsavdelingen i Caritas Norge.

I en tid der over 65 millioner mennesker er drevet på flukt, hvor klimaendringer truer matproduksjonen for millioner av fattige og hvor mange erfarer å bli utstøtt og marginalisert er det ingen overraskelse at pave Frans og arrangementene i Lund rettet søkelyset mot vårt felles ansvar for å hjelpe mennesker i nød. Et felles ansvar som blant annet ble bekreftet i signeringen av en intensjonsavtale mellom Caritas Internationalis og Lutherian World Service (Det Lutherske Verdensforbunds humanitære arm).

Besøk i forsoningens tegn

Anledningen for pavens besøk var 500-årsmarkeringen for reformasjonen. 500 år med splittelse har medført store lidelser for utallige mennesker. Religion har gjentatte ganger blitt redusert til et instrument for politiske interesser og brukt til å legitimere konflikter mellom stater. Religion har gjentatte ganger blitt brukt for å etablere et skille mellom «oss» og «dem» på en måte der vårt felles ansvar for «den andre» reduseres på bekostning av det felles gode.

Også i Norge fikk reformasjonen blodige konsekvenser og medførte at mennesker ble drevet på flukt på grunn av sin tro. Helt frem til 1956 finner vi i grunnloven en diskriminering ved at Jesuitter ikke hadde adgang til kongeriket. Vi ser også i dag hvordan religion aktivt blir brukt for å holde mennesker utenfor fellesskapet, men også for å legitimere forfølgelse.

Biskopen av Aleppo

I Syria og Irak blir religiøse minoriteter aktivt forfulgt, drept og fordrevet. Derfor var det naturlig at biskop Audo, som er biskop i Aleppo og president for Caritas Syria, var en av hovedtalerne under markeringen. Biskop Audo løftet frem den svært tøffe situasjonen for kristne i Syria og Aleppo, men samtidig la han vekt på at vi ikke må la det som skjer der nå få føre til en større splittelse mellom personer av ulik tro.

– I en tid preget av forfølgelse, har Caritas i Syria vokst seg sterkere og får stadig anerkjennelse for det arbeidet de gjør for mennesker i nød, fortalte han i et møte med generalsekretær Martha Skretteberg, i Caritas Norge. Størst behov var det ifølge biskopen for ressurser til arbeidet med å gi barn mulighet til utdanning i Syria, der over tre millioner barn ikke får gå på skole. I tillegg trakk han frem behovene for mer medisinsk støtte og ikke minst behovet for traumebehandling, for at mennesker som har vært på flukt og utsatt for overgrep kan klare å gjenoppbygge sine liv når freden vender tilbake.

Personlig møte med paven

Skretteberg fikk også mulighet til et kort møte med Pave Frans. Hun benyttet anledningen til å rette oppmerksomheten mot glemte konflikter, slik som konfliktene i Den sentralafrikanske republikk og i Sør-Sudan. Hun tok også opp fredsprosessen i Colombia og Caritas Norges arbeid for integrering av innvandrere i Norge.  Som svar oppmuntret og motiverte Pave Frans til utholdenhet i dette viktige arbeidet med å bygge bro og gi mennesker mulighet til å leve verdige liv.

Følg pavebesøket på Stockholm Stifts FB-sider,

Les mer om besøket på Caritas Internationalis webside:

Flere mediesaker om pavens besøk:

Paven vil skape mer forening blant kristne med Sverige-besøk nrk.no 31. oktober 2016

Caritas om pavens besøk NRK Dagsnytt 31. oktober kl 8.00

Hør intervjuet med Martha Rubiano Skretteberg på NRK Nyhetsmorgen 31. oktober .

Caritas om pavebesøket på NRK TV direkte 31. oktober 2016  kl.

Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær, Caritas Norge snakker om forventningene til å møte paven i Sverige  til NRK Dagsrevyen 31. oktober 2016

Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær i Caritas Norge var en av dem som fikk møte pave Frans under hans besøk i Sverige. Hun fortalte om møtet på NRK Kveldsnytt 31. oktober 2016

Paven besøker Sverige NRP P2 Nyhetslunsj 31. oktober 2016

Norsk bispeleder skal introdusere paven Vårt Land 31.oktober 2016