I sin første offentlige opptreden på Myanmar i dag, tirsdag sa Pave Frans at fred og nasjonal forsoning bare kan oppnås gjennom rettferdighet og respekt for menneskerettighetene.

Pave Frans Foto: Caritas Internationalis

Han la også til at religiøse ledere spiller en viktig rolle i denne prosessen. Paven kom med uttalelsen foran representanter fra landets statlige myndigheter, sivilsamfunnet og det diplomatiske korpset etter at han hadde møtt Aung San Suu Kyi.

Anklager om etnisk rensing

Aung San Suu Kyi var tidligere opposisjonsleder og demokratiforkjemper, og hun mottok Nobels fredspris i 1991. Nå er hun Myanmars regjeringssjef, men med begrenset innflytelse over det myanmarske militæret. Forsvarsledelsen har fortsatt stor makt i landet som tidligere ble styrt av en militærjunta.

Myanmarske regjeringsstyrker og væpnede buddhistiske grupper anklages for massive overgrep mot den muslimske rohingya-minoriteten i delstaten Rakhine. FN har beskrevet situasjonen som etnisk rensing. Myanmar tilbakeviser beskyldningene. Rundt 800 000 rohingyaer har flyktet og bor nå i overfylte leire i Bangladesh.

Caritas Norge har startet innsamlingsaksjon for rohingyaene. Klikk her for å gå til giversiden.

Diplomatisk utfordring

Paven omtalte ikke rohingya-krisen direkte, og han nevnte ikke den muslimske minoritetsgruppen ved navn. I stedet understreket han betydningen av å respektere ulike etniske grupper og deres identitet. Hadde han brukt ordet Rohingya ville det trolig provosert mange i den buddhistiske flertallsbefolkningen i Myanmar. Blant dem er det en utbredt oppfatning at rohingyaene er ulovlige innvandrere fra Bangladesh, og de omtales ofte som bengalere.

Suu Kyi sa ifølge NTB på sin side på sin side at hun prøver å ivareta rettighetene til alle borgere i Myanmar.

– Vi må fortsette byggingen av en nasjon grunnlagt på lover og institusjoner som garanterer alle landets innbyggere rettferdighet, frihet og sikkerhet.

Møter flyktninger fredag

Frans ankom Myanmar mandag, og møtet med Suu Kyi varte i om lag 45 minutter. Han er den første Paven som besøker Myanmar, landet som tidligere het Burma. På den andre etappen av sin tur til Asia i hovedstaden Dhaka i Bangladesh fredag vil paven møte en liten gruppe rohingya-flyktninger.

Følg pavens besøk i  på Vatikanradioens nettside her (flere språk)