Caritas har med glede mottatt meldingen om at myndighetene i Colombia og FARC har kommet frem til en ny fredsavtale.

– Man har hørt på nei-siden og gjort endringer for å komme dem i møte. Dette er viktig og gir håp om at colombianerne nå kan stå samlet om gjennomføringen av fredsavtalen, sier Marit Sørheim, leder av internasjonal avdeling i Caritas.

Den forrige avtalen ble avvist i en folkeavstemning i oktober. Resultatet av folke-avstemningen kom som en overraskelse. På forhånd viste spørreundersøkelsene at 70 % av befolkningen var positive til fredsavtalen. Heldigvis satte partene seg raskt til forhandlingsbordet igjen, for å reforhandle de punktene i avtalen nei-siden var misfornøyde med, som overgangsjustis, eiendomsrett og FARCs muligheter til å delta politisk. Spesielt overgangsjustis har vært et vanskelig tema, og i den nye avtalen strammes straffebetingelsene for dem som innrømmer forbrytelser under krigen inn. Krigen i Colombia har vart i over 50 år og har ført til at 220.000 mennesker har mistet livet og over seks millioner mennesker er drevet på flukt.

Caritas i Colombia

Caritas Norge har hatt prosjekter i Colombia siden 1998. Under fredsforhandlingene har vi arbeidet for at ofrenes stemme skulle bli tatt hensyn til. I tillegg jobber vi gjennom våre prosjekter med re-integrering av ofre og geriljasoldater i lokalsamfunnene. Disse prosjektene vil bli enda mer aktuelle fremover i arbeidet med den nye avtalen, støtten rundt våpenhvilen og i en fremtidig implementeringsprosess.

For mer informasjon:

Marit Sørheim