Rundt halvparten av befolkningen i Sør-Sudan, 5,1 millioner mennesker, vet ikke hvor de skal finne sitt neste måltid. En million barn er underernært og minst 270 000 barn står i akutt fare for å sulte i hjel. Caritas er på plass med matvarehjelp.

Du kan hjelpe! Støtt vårt arbeid her!

SSudan1

Sultkatastrofe

Verden står overfor den verste sultkatastrofen siden krigen, mener FN. Til sammen 20 millioner mennesker sulter i Jemen, Somalia, Nigeria og Sør-Sudan.

I forrige uke ba FNs nødhjelpssjef Stephen O’Brien landene i FNs sikkerhetsråd om å stille opp økonomisk for å hindre en katastrofe i Jemen, Sør-Sudan, Somalia og nordøst i Nigeria. Hvis man ikke får til en betydelig innsats, vil millioner av mennesker sulte ihjel eller dø av sykdom, sa han ifølge NTB. Årsaken til sultkrisen i de fire landene er sammensatt, men felles for alle landene er krig, vold, terror, kombinert med lang tids tørke.

Caritas Norge er til stede i Sør-Sudan, hvor vi har et mastsikkerhetsprosjekt i et av de utsatte områdene i landet, nærmere bestemt i Yirol, som ligger i East Lakes State, rett sør for Unity. I Unity er det i deler av staten erklært hungersnød, det er det foreløpig ikke i Lakes. FN erklærer hungersnød når mer enn 30 prosent av barn under fem år er feil- eller underernært og når dødsraten ligger over to dødsfall per 10 000 innbyggere per dag.

Hjerteskjærende

Leder for internasjonal avdeling, Marit Sørheim, var denne uka på besøk i Yirol og beskriver situasjonen som hjerteskjærende.

– Jeg traff folk som sultet, som levde av blader og annet de finner i skogen. De var tydelig preget, forteller hun.

Kamper mellom regjeringen og opprørsstyrker har forhindret at hjelpen har kommet frem til dem som er rammet av matmangel. 3,4 millioner mennesker er blitt fordrevet.

Dør av sult

– Folk dør av sult også i Lakes State, og det er områder der hvor situasjonen er like ille som i Unity. Likevel er det svært få humanitære aktører på bakken. Caritas har meldt dette inn til FN-systemet, og dermed fått økt oppmerksomhet om situasjonen. Vi håper FN kommer på banen i Lakes raskt. De har ikke tilstedeværelse nå utover at Verdens matvareprogram (WFP) har hatt noe matdistribusjon, forteller Sørheim.

– Lokalbefolkningen er nå like hardt rammet som de internt fordrevne. Caritas deler ut mat, og kommer til å gjøre det i flere omganger inntil ny avling kan høstes. Vi deler også ut såkorn og redskaper, slik at folk kan så når regntiden forventes å komme i april, legger hun til.

På et møte i Vatikanstaten i Roma neste uke vil det internasjonale Caritas-nettverket planlegge en opptrapping av innsatsen i Sør-Sudan gjennom et tettere samarbeid mellom Caritas-organisasjonene som allerede er til stede i landet.