Alle barn har rett til å gå på skole!

57 millioner barn i barneskolealder får ikke sin rett til utdanning oppfylt, og et flertall av disse er jenter. Samtidig går mange barn på skolen uten å lære spesielt mye som er relevant for dem. Caritas jobber for økt tilgang til relevant kvalitets utdanning for barn og ungdom i hele verden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skoleprosjekt i Vietnam. Foto: Caritas Norge

Utdanning er en menneskerett, og Caritas Norge anser utdanning som et kriterium for fattigdomsreduksjon, økt sosial rettferdighet og positiv utvikling i alle land. Jenter som går på skole får færre og sunnere barn, de er mindre utsatt for overgrep, og de kan i større grad styre sine egne liv. I noen land kan skolegang hindre at unge gutter blir utnyttet og rekruttert til kriminelle gjenger og narkotikanettverk.

Ønsker du å bidra?
– Gavekonto: 8200.01.93433
– Vipps: 12135
– E-post: Caritas og vi vil sende deg en giro per mail eller post

Enhver gave, stor eller liten, blir tatt imot med stor takknemlighet.

Skattefradrag
Uavhengig av hvordan du du velger å støtte Caritas, har du krav på skattefradrag dersom ditt bidrag er på 500 kroner eller mer i løpet av ett år. Her finner du mer informasjon om skattefradrag.