Sikkerhetssituasjon i Diffa i Niger er veldig ustabil på grunn av gjentatte angrep fra Boko Haram – over 150 skoler i område har måttet stenge.

Ifølge Caritas Niger er situasjonen spesielt vanskelig rundt Tsjadsjøen ved grensen til Nigeria. Situasjonen hindrer flyktninger og internt fordrevne i å vende hjem og bidrar til en usikker fremtid for alle som er på flukt. I Niger som er et av de fattigste landene i verden, har nå to millioner mennesker behov for matvarehjelp. Niger er også et transittland for mange migranter på vei til Europa. Det er ventet at 60 millioner mennesker vil migrere til Nord-Afrika og Europa gjennom Niger innen 2035. Bare i 2016 spår IOM at 150 000 migranter, de fleste av disse fra vestafrikanske land, vil migrere gjennom Niger.

Caritas har snakket med Yande Ari som bor i en flyktningeleir i Diffa. Hun er 20 år, gift og har to små barn. Hele familien måtte rømme fra hjemmet i Bosso i Niger på grunn av gjentatte gjentatte angrep fra Boko Haram.

Yande Ari  bor i en flyktningeleir i Diffa. Hun er 20 år, gift og har to små barn. Familien måtte rømme  fra hjemmet sitt på grunn av Boko Haram. (Foto: Caritas Niger)

Yande Ari bor i en flyktningeleir i Diffa. Hun er 20 år, gift og har to små barn. Familien måtte rømme fra hjemmet sitt på grunn av Boko Haram. (Foto: Caritas Niger)

«Vi lever i fattigdom, og vi har måttet veve hyssing som vi har prøvd å selge for å tjene penger til å kjøpe noe mat. Men den hjelpen vi har fått fra Caritas de fire siste månedene, har reddet oss. Pengene vi har fått har gjort det mulig for oss å dekke våre månedlige utgifter. Våre levekår er bedret takket være hjelp fra Caritas», forteller hun.

Situasjonen i Diffa

Diffa ligger på grensen til Nigeria og er jevnlig utsatt for angrep av Boko Haram. Ifølge Caritas har myndighetene forlenget unntakstilstanden i regionen. Antall flyktninger fra Nigeria er nå 96 940 og tallet på internt fordrevne er 108 998. Totalt er det over 300 000 flyktninger i Diffa. 340 000 mennesker i regionen, 51 prosent av befolkningen, kommer til å ha behov for akutt matvarehjelp i 2017 (ACAPS, desember 2016).

Caritas i Niger

Caritas Norge støtter et prosjekt i Diffa som bidrar til å forbedre levevilkårene til 2000 internt fordrevne husholdninger og vertshusholdninger. Prosjektet gir akutt matvarehjelp og støtte til husdyr til 14 000 mennesker gjennom kontantoverføringer. Takket være denne hjelpen, har flere familier nå fått mulighet til å dekke sine basisbehov på kort sikt og i tillegg investere i inntektsskapende aktiviteter eller drive hushold. I en så usikker hverdag som husholdningene i Diffa opplever, er dette helt nødvendig hjelp for å kunne overleve når de aller fleste har måttet la avlingene eller forretningene sine være igjen da de flyktet.

Humanitær krise i Sahel

Det er en alvorlig humanitær krise i hele Sahel-regionen som utgjør det tørre savannebeltet rundt Sahara-ørkenen. Forfølgelse, væpnet konflikt, befolkningsvekst, klimaendringer og fattigdom preger de ni landene i regionen, inkludert Niger. 23,5 millioner mennesker sulter, minst seks millioner av disse har akutt behov for matvarehjelp og 5,8 millioner barn er underernært (OCHA, februar 2016).

sahel-og-niger-_bilde