Hver tirsdag ettermiddag fra klokka 12- 15 har innvandrere muligheten til å gå til legen hos Caritas Infosenter i Oslo. Tilbudet har blitt svært populært.

Usman Mushttaq og Nadzieja Buraya, to engasjerte leger som jobber som frivillige for Caritas Norge.

Usman Mushttaq og Nadzieja Buraya, to engasjerte leger som jobber som frivillige for Caritas Norge.

Det forteller Usman Mushttaq og Nadzieja Buraya. De to engasjerte legene jobber som frivillige for Caritas tre timer hver uke og merker det er stort behov for tjenesten. Sammen tar Usman og Nadzieja imot pasienter på åtte språk.  Norsk, engelsk, hindi, urdu, russisk, polsk, italiensk og tysk. Mens noen bruker tilbudet fordi de ikke har fastlege i Norge ennå, kommer andre fordi de ønsker helseråd og veiledning på et språk de forstår. Enkelte har kanskje helt andre ærender ved Infosenteret, men benytter seg av sjansen til å få snakket med en lege når de likevel er der.

Mange tar ikke vare på helsa

Usman Mushttaq forteller at mange arbeidsinnvandrere ikke tar vare på helsa si. – De har vanskelige levekår og det gjør dem deprimerte, så lar de følelsen av håpløshet få dominere og glemmer seg selv. Noen er deprimerte fordi de ikke har jobb, andre jobber så mye at de blir utbrent. Derfor er noe av det viktigste vi kan gjøre å oppmuntre dem til å trene og til å spise sunt, mener han. Usman tror det hadde betydd mye for svært mange om Caritas i tillegg til legekonsultasjoner også kunne hatt et tilbud om fysisk aktivitet for innvandrere. Dette ville også bidratt til å bedre deres psykiske helse. Mange blir gladere bare de får noen å snakke med, sier han.

Høyt blodtrykk og diabetes

Helseproblemer som høyt blodtrykk og diabetes går igjen blant de som besøker legene ved Infosenteret. – Selv om mange har fått påvist disse sykdommene hos lege tidligere, lar en del være å ta medisinene sine. Dette kan føre til at de utvikler langt alvorligere sykdommer som hjerteinfarkt, sier Nadzieja. Hun forteller at noen lar være å ta medisiner fordi de frykter kostnadene, mens andre bare har sluttet å ta vare på seg selv.

Dersom de oppdager alvorlig sykdom, viser de pasientene videre enten til legevakten eller til Røde Kors og Kirkens Bymisjons helsesenter for papirløse migranter.

Tid til å prate
– Vi har små ressurser og det er begrenset hva vi kan gjøre for dem, men vi er ikke begrenset i form av tid, og det er det mange som setter pris på. Vi kan snakke med dem så lenge de vil, sier Usman.

Selv finner de to legene motivasjon til jobben som frivillige for Caritas både i erfaringen de får ved Infosenteret og i ønsket om å gi noe tilbake til samfunnet. – Jeg savnet legejobben min da jeg kon til Norge fra Polen, så dette var en god mulighet for meg, samtidig er det viktig for meg å hjelpe mennesker, sier Nadzieja. – For meg er det en hjertesak, å hjelpe mennesker i sårbare situasjoner. Sammen med alle de andre som jobber ved Infosenteret, føler jeg at jeg er en del av en bevegelse. Det er viktig å skape forandring i samfunnet. Vi må i alle fall prøve. Dessuten ser jeg at de som vi hjelper blir glade og det gir meg motivasjon til å fortsette, sier Usman.

Av Birgit Vartdal, kommunikasjonsrådgiver for Caritas Norge