Om du ikke har satt opp et testamente bestemmes det gjennom arveloven hvem det er som arver deg. Arveloven legger også en del føringer på hvor mye som kan testamenteres til andre enn nær familie. Har du for eksempel barn og/eller ektefelle vil disse uansett arve mesteparten av det du etterlater deg.

Er du gift, men ikke har barn kan du og din ektefelle sette opp et felles testament som kalles ”gjensidig testament” der det fastsettes hva som skjer når en av dere går bort. Man bør få juridisk hjelp ved oppsett av et gjensidig testament.

Er du ugift og ikke har barn står du i utgangspunktet fritt til å testamentere som du vil. Du kan velge at det du etterlater skal gå til familie, venner, organisasjoner eller andre.

Vi anbefaler alltid å få juridisk hjelp i forbindelse med oppsett av testament. Et testament kan endres eller tilbakekalles når det måtte ønske deg.

For spørsmål angående testamentariske gaver ta kontakt med oss på e-post: caritas@caritas.no, telefon: 23 33 43 60 eller oppsøk juridisk assistanse fra en jurist.

Enhver gave, stor eller liten, blir tatt imot med stor takknemlighet.

hender profil