Venezuela: Caritas Norge inn med nødhjelp

//Venezuela: Caritas Norge inn med nødhjelp

Caritas Norge går nå inn med nødhjelp i Venezuela, i samarbeid med Caritas Venezuela. 3 500 barn og deres familier, samt 800 gravide og ammende kvinner vil få matvarehjelp og ernærings-tillegg. Caritas Venezuela er til stede i hele landet med et aktivt hjelpeapparat med tusenvis av frivillige, og har god kapasitet til å hjelpe.

3 500 barn med familier og 800 ammende kvinner vil være sikret mat med hjelp fra Caritas Norge. Foto: Caritas Internationalis

Det tidligere mellominntektslandet Venezuela opplever nå en økonomisk og humanitær katastrofe. Årsakene til krisen er mange; feilslått politikk, korrupsjon, internasjonale sanksjoner og dramatisk fall i statens inntekter etter oljeprisfall.

Caritas Venezuela har gjennomført en undersøkelse av ernæringssituasjonen i fire delstater over en periode på 18 måneder. Resultatene er kritiske, og de viser en nedadgående spiral; 16 prosent av barna er nå rammet av alvorlig eller akutt underernæring.

Verdens Helseorganisasjon tar i bruk betegnelsen «humanitær krise» når ti prosent eller mer av barna lider av underernæring. Feil- og underernæring, i kombinasjon med manglende tilgang til rent vann, sanitær- og helsetjenester, rammer en allerede sårbar befolkning ekstra hardt, og har blant annet ført til at 1,5 millioner venezuelanere har flyktet til andre land i regionen, de fleste til Colombia.

Les mer om sultkrisen i Venezuela her

2018-05-08T11:32:49+00:00 27th april, 2018|