Caritas Norge er glade for at UD markerer Verdens humanitære dag ved å øke Norges bidrag til krisene i Sør-Sudan og Jemen med 60 millioner kroner.

– Vi i Caritas håper Norges bidrag kaster et sårt tiltrengt lys over disse glemte konfliktene, og at flere land følger Norges eksempel, sier generalsekretær i Caritas Norge, Martha Skretteberg.

En av verdens mest alvorlige humanitære kriser utspiller seg i Sør-Sudan.

130 millioner mennesker har i dag behov for humanitær hjelp og beskyttelse som følge av konflikt og katastrofer. 60 millioner mennesker er blitt tvunget til å forlate hjemmene sine. FNs appell til verdenssamfunnet om hjelp har hittil bare resultert i en brøkdel av midlene som trengs for å gi mat til de mest sårbare.

En av verdens mest alvorlige humanitære kriser utspiller seg i Sør-Sudan. Caritas Sør-Sudan melder om hele landsbyer som ligger øde – folk tør ikke komme tilbake av frykt for nye angrep. Sivile som er fanget i områder der hjelpeorganisasjonene ikke kommer til grunnet sikkerhetssituasjonen har akutt behov for mat, vann og medisiner. Situasjonen påvirker også transport og handel fra nabolandet Uganda, og gjør at få eller ingen matvarer kommer inn i Sør-Sudan derfra.

Les mer om krisen i Sør-Sudan

Les mer om verdens humanitære dag