Caritas er fortsatt i Syria for å sikre befolkningen mat og annen nødhjelp.

30534430365_9bd237babe_z

Krigen i Syria har nå vart i over seks år. Millioner er hjemløse, like mange har flyktet og over 300 000 skal ha mistet livet. Slaget om Aleppo har vart i fire år. Det begynte da opprørsgruppene ville drive ut regjeringsstyrkene. Siden har Aleppo vært delt i to, mellom øst og vest. Aleppo var Syrias største by med over to millioner innbyggere og landets industrielle finanssenter.

Kald og vanskelig vinter

Øst-Aleppo har vært beleiret i flere måneder og de 250 000 menneske som er igjen har i lang tid manglet mat, vann og helsehjelp. Særlig vanskelig har de hatt det nå på vinteren når det er kaldt og det er liten tilgang på strøm eller brensel.

Mange familier i Syria har hverken råd til varme klær eller oppvarming. Kommunikasjonsdirektør for Caritas Syria, Sandra Awad, har møtt noen av dem. Yusra, mor til fire barn under seks år forteller : «Mine barn har ingen varme klær.  I løpet av flukten måtte vi kvitte oss med all bagasje. Vi var for slitne til å bære den. Vi kom fram til Damaskus i de klærne vi gikk i og ingen ting annet», sier hun.

Majida , også mor til fire barn, takker for hjelpen hun har fått fra Caritas: «Du kan ikke forestille deg lykken jeg følte da Caritas sa de vil tilby mine barn klær for vinteren. Det var virkelig en lettelse. Prisene på klær er uoverkommelig. Nye klær var en drøm for mine barn. De trenger denne hjelpen for å kunne gå på skolen hver dag og for å holde varmen i vår kalde leilighet.»

"Jeg ber til Gud hver eneste dag om at det må bli en slutt på denne konflikten, slik at vi får dra hjem", sier Majida, (45), mor til fire barn. Foto: Caritas Syria

«Jeg ber til Gud hver eneste dag om at det må bli en slutt på denne konflikten, slik at vi får dra hjem», sier Majida, (45), mor til fire barn. Foto: Caritas Syria

Les hele reportasjen her.

Caritas krever løsning på konflikten

Internasjonale medier melder om at det har blitt satt i gang en evakuering av sivilbefolkningen i øst-Aleppo. Det blir også rapportert om grusomheter utført mot sivile. Men det er vanskelig å få ut informasjon og dokumentere det som skjer. Caritas er likevel en god kilde ettersom vi, til tross for at det er svært vanskelig å nå inn med hjelp til ofrene, fortsatt er til stede i Syria.

I en fersk uttalelse, sier pave Frans at han ber for folket i Aleppo, spesielt familier, barn, eldre og syke. «Dessverre  har vi blitt vant til krig og ødeleggelse; men vi må ikke glemme at Syria er et land fullt av historie, kultur og tro». Pave Frans har også skrevet brev til Assad  der han ber om en slutt på volden og om en fredelig løsning på konflikten.

Biskop Audo,  som er biskop i Aleppo og leder av Caritas Syria, ber oss også huske på de  over fem millioner syrerne som har søkt tilflukt utenfor Syria, hovedsakelig i nabolandene, men også i Europa. «Europeerne må forstå at krigen i Syria ikke er forårsaket av flyktningene – flyktningene er en konsekvens av krigen i Syria. De bør bli tatt i mot med menneskelig anstendighet og respekt, » mener han.

Caritas-nettverket krever at verdenssamfunnet går sammen om å finne en løsning på konflikten, sikrer humanitær hjelp  til ofrene og beskyttelse av sivile. Les appellen her

Støtt vårt arbeid i Syria!

Caritas Norge samarbeider med engelske Caritas i Nord-vest Syria. Det er mange behov som må dekkes og det er mange som bidrar, men krisen er så stor at syrere trenger all den hjelpen de kan få. Gjennom Caritas Norge kan du støtte et prosjekt som blant annet bidrar til at 800 husholdninger i fire lokalsamfunn kan spise seg mette hver dag.

(Illustrasjon: Caritas Europa)

Vil du hjelpe?
– Gavekonto: 8200.01.93433
– Vipps: 12135
– SMS: FRED til 2160 (kr 200)
– E-post: Caritas og vi vil sende deg en giro per mail eller post

Enhver gave, stor eller liten, blir tatt imot med stor takknemlighet.