8 år i Syria: Nå kommer den usikre freden

//8 år i Syria: Nå kommer den usikre freden

For de fleste i Syria har livet nådd en slags normal. Etter åtte år med bombing er det nå tid for å vinne den usikre freden. Caritas har vært med de som led i Aleppo og i andre krigsherjede byer hvert skritt på veien.

Read Caritas Internationalis’s story from Syria in English, Español, français

Mens mange humanitære organisasjoner trekker seg ut av Aleppo har Caritas Syria nå startet opp et prosjekt som skal vare i tre år og som vil nå 70.000 av Aleppos mest sårbare innbyggere. Målet er å gi dem en sjanse til å gjenbygge liv med verdighet.
– Vi kan ikke fortsette slik. Vi må ta de neste stegene. Folk i Aleppo er aktive, de jobber hardt. De er kreative, ikke late. Nå når kampene har stoppet må livet komme tilbake, sier ingeniøren George Homis.

Caritas har blant annet drevet matutdeling i Damaskus. Foto: Val Morgan/SCIAF

Caritas Syria har blant annet drevet matutdeling i Damaskus. Foto: Val Morgan/SCIAF

Han forteller at Caritas Aleppo bidrar med mat og psykologisk støtte, samt utdanning for barn fram til de blir gamle nok til å begynne på skolen, medisinsk hjelp og husleie. Caritas-organisasjonen bidrar også med vanntanker- og kanner. Det samme er tilfellet flere andre steder i Syria, der man nå forsøker å få sårene etter krigen til å gro.

Vil du vite mer og lese flere historier om hvordan Caritas hjelper i Syria? Les resten av saken her

Bedre forhold

De prosjektene Caritas har satt i gang i Syria er i stand til å hele åpne sår og bygge broer over religiøse forskjeller. Hanan Bali var en av de første som gikk inn i det utbombede Jabal Badro-området i Aleppo etter at kampene sluttet.
– Alle kom ut for å se oss. Muslimene ble overrasket over at vi klatret over bygningsrestene for å komme oss fram til dem. De spurte «Er du kristen? Du burde hjelpe kristne, ikke oss.» De trodde aldri vi ville komme tilbake, sier hun.

Men de kom tilbake, med mat, klær og varme pledd.
– Vi fortalte folk at Kirken ville hjelpe dem, og de begynte å stole på oss. Forholdet vårt er veldig sterkt, sier Hanan.

Det er nå fire muslimske stabsmedlemmer i Caritas Aleppo, mens Caritas Syria jobber hånd i hånd med en muslimsk hjelpeorganisasjon i Ghouta, øst for Damaskus.

Ødeleggelsene i Aleppo har etterlatt spor som vil være synlige i generasjoner. Foto: Val Morgan/SCIAF

Trenger støtte

Det å hjelpe syriske sivile har vært en av Caritas-nettverkets største nødhjelpsoperasjoner noensinne. I alt 28 Caritas-organisasjoner er tilstede i Syria og Irak, og støtter flyktninger i naboland. Takket være 2.100 ansatte og 4.100 frivillige hjelper vi 2.1 millioner mennesker over hele regionen. Dette ville vært umulig uten støtten fra de som donerer til oss.

2019-04-05T10:28:05+00:00 19th mars, 2019|