Barna rammes hardest i Venezuela

//Barna rammes hardest i Venezuela

Mens 200 000 barn i Venezuela risikerer å dø av sult, brukes nødhjelpen som politisk virkemiddel i den stadig mer tilspissede situasjonen i landet. Generalsekretær i Caritas Norge, Martha Rubiano Skretteberg, besøkte nylig det kriserammede landet og kom hjem mer bekymret enn noen gang.

Martha Rubiano Skretteberg intervjuer en ung mor under sitt besøk i Venezuela nylig. Foto: Caritas

– Før drømte folk i Venezuela om arbeid, familie og et godt hjem. Nå drømmer de om bare to ting: mat, og å komme seg bort fra landet, oppsummerer hun. Møtene med redde mødre på desperat leting etter mat til sine sultne og underernærte barn har gjort et uslettelig inntrykk, selv om hun i løpet av sin karriere i bistandsbransjen har sett mye lidelse. Situasjonen i Venezuela er svært kritisk både politisk og blant befolkningen, sier Skretteberg.

Mangler mat og medisiner

Den politiske og humanitære krisen i oljerike Venezuela har utviklet seg sakte over mange år og forverret seg drastisk de siste to til tre siste årene. Millioner av mennesker har havnet i bunnløs fattigdom. Kriminaliteten er økende og landet mangler mat, medisiner og helsepersonell. Nitti prosent av befolkningen har ikke nok mat, noe som har utløst en historisk migrasjonsbølge i Latin-Amerika. De som er igjen lever i stor usikkerhet. En undersøkelse viser at gjennomsnittsvekten i befolkningen har gått ned med elleve kilo, melder Reuters. Barnedødeligheten har økt mer i Venezuela enn i noen av verdens verst væpnede konflikter. Stor økning av potensielt dødelige sykdommer som malaria og dengue, er en risiko for folkehelsen i hele regionen, ifølge The Lancet.

Situasjonen er blitt særlig anspent etter at opposisjonsleder Juan Guaidó i slutten av januar erklærte seg som Venezuelas leder. USA og en rekke andre land har støttet Guaidó, mens blant annet Russland og Kina støtter sittende president Nicolás Maduro. Norge har valgt ikke å anerkjenne Juan Guaidó som president, men oppfordret til dialog for å få til et nyvalg i landet. President Nicolás Maduro nekter å gå av og har blokkert grensen slik at nødhjelp ikke kommer fram. Lørdag 23. februar prøvde opposisjonen å tvinge inn nødhjelp fra USA inn i landet, men lyktes ikke.  Minst to ble drept og flere hundre ble såret i sammenstøt på grensen. Mens kaos råder, lider befolkningen.

Nødhjelp og politikk

Det som bekymrer Martha Skretteberg mest nå er at partene i den politiske konflikten bruker nødhjelpen som politisk virkemiddel. Det gambles med folks liv, advarer hun.

Maduro tar ikke imot hjelp fordi det indirekte betyr at han har mislykkes som president. Guaidó, på den andre siden, skyver nødhjelpen foran seg for å presse frem et maktskifte. Dette er en svært dramatisk situasjon for lokalbefolkningen og helt uakseptabelt. Det må alltid være humanitære prinsipper som ligger til grunn for utdeling av nødhjelp, sier Skretteberg.

Hun utdyper dette standpunktet i en kronikk  med tittelen : «De humanitære prinsippene må respekteres»i Bistandsaktuelt som du kan lese her

Antall flyktninger fra oljerike Venezuela har steget til 3,4 millioner ifølge FN. Nabolandet Colombia, hvor Skretteberg vokste opp, har tatt imot 1,1 millioner venezuelanere. 2,7 millioner mennesker har reist til andre land i regionen. Resten har reist til andre verdensdeler.

Ofte er det fedrene som flykter og mødrene som blir igjen. De står daglig timevis i matkø for kanskje å få tak i noe ris eller noen bønner. Det de får tak i, gir de til sine barn. Likevel har langvarig underernæring påført mange barn uopprettelig skade. Matmangel i de første leveårene kan føre til både sykdom og død. Men det kan også gi vekstehemming og lærevansker, noe som påvirker barnas fremtid.

Dette er en situasjon jeg aldri hadde sett for meg i et land som Venezuela, forteller Skretteberg.

Caritas prioriterer barna

Caritas, som er en av få organisasjoner som får drive nødhjelp i landet, hjelper der de kan. Med støtte fra våre givere og Utenriksdepartementet har Caritas Norge i år startet et nødhjelpsprogram for 3 500 barn under fem år og ett tusen gravide og ammende kvinner i Venezuela. Med din hjelp kan vi hjelpe enda flere!

En av dem som har fått hjelp er Grendimar (6).

Før Grendimar  (6), fikk hjelp fra Caritas, gråt og sov hun seg gjennom dagen. Nå leker og smiler hun igjen. Foto: Caritas Internationalis

Hun var så tynn at du ikke kunne se henne i sengen. Da jeg badet henne var hun bare bein, sier Yusmarely, som bor sammen med sine tre barn i Tomuso i Venezuela. Den unge trebarnsmoren strever med å skaffe nok mat til familien.

På et tidspunkt ble hennes seks år gamle datter Grendimar så tynn at hun gråt og sov seg gjennom dagen. Matmangelen førte til at midjemålet til hele familien krympet og Yusmarely ble bekymret for sine barns helse. Heldigvis var det håp å finne i nærheten. Les hele Grendimars historie her

I tillegg til nødhjelp mener generalsekretær i Caritas Norge Martha Rubiano Skretteberg at Norge kan spille en viktig rolle når det gjelder å megle mellom partene. Hun er derfor glad for at regjeringen har stilt seg til disposisjon. Hun får støtet for dette synet av den katolske presten Hector Fabio Henao, generalsekretær i hjelpeorganisasjonen Caritas Colombia. Den kjente colombianske freds- og bistandsarbeideren trekker fram at Norge har lange tradisjoner i å tilrettelegge for dialog mellom fiendtlige parter, blant annet i hans hjemland Colombia.

–  Vi har tillit til at Norge ønsker fred, og jeg tror landet ville kunne gi et betydelig bidrag under en dialogprosess i Venezuela. Det er en risiko for at andre internasjonale aktører kan ha andre motiver, for eksempel å presse fram militære løsninger, sier Henao, som deltok på et Venezuela-seminar i Oslo denne uka. Les hele intervjuet med  Hector Fabio Henao  her.

Flere saker der Caritas uttaler seg om krisen i Venezuela:

Selv ikke den amerikanske dollaren klarer å stå imot hyperinflasjonen i Venezuela. E24 18. mars 2019

Mens de venter på Guaidó  Vårt land 22. februar 2019 (nett)

Maduro har stengt grensen til Brasil. generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg er gjest i NRKs Dagsnytt 18 22. februar 2019

Nå står det neste slaget om Venezuela. Det handler om mat. Nødhjelp er blitt kjernen av kampen i Venezuela. Aftenposten 19. februar 2019 (nett)

Vil presse fram maktskifte  Klassekampen 19. februar 2019 (nett og papir)

Regjeringspolitiker fra Venezuela møtte norsk UD. – Norge har et naivt syn på Venezuela, sier forsker. Aftenposten  15. februar 2019 (nett)

Humanitære organisasjoner har ikke ytringsfrihet Vårt land (nett) 10. februar 2019

I dag går USA til FN for å krevje tilgjenge for naudhjelp til Venezuela nrk.no 10. februar 2019

Generalsekretæren i Caritas har nettopp kommet hjem fra Venezuela NRK Kveldsnytt 9. februar kl 23

I Venezuela sulter befolkningen etter flere års vanstyre NRK Dagsnytt 9. februar 2019 kl 18.

Venezuela: Tidligere Maduro-alliert: – Han er redd Caritas sitt hjelpearbeid nevnes. vg.no 6. februar 2019

Venezuela: Selv Chavez-tilhengere håper på endring nrk.no 3. februar 2019

2019-04-03T15:47:00+00:00 21st mars, 2019|