Bekymret for situasjonen

//Bekymret for situasjonen

Caritas Afrika er bekymret for situasjonen både i Sør-Sudan og i Den sentralafrikanske republikk. Nå ber de Caritas-nettverket om å styrke sitt arbeid i disse landene.

Internt fordrevne i den Sentralafrikanske republikk søker tilflukt i blant annet kirker (Foto Sam Phelps/CRS)

To land i oppløsning
Både i Sør-Sudan og i Den sentralafrikanske republikk utfolder det seg nå enorme humanitære katastrofer. I Sør-Sudan regner man med at opp mot en million mennesker kan være drevet på flukt som følge av kamphandlinger mellom regjeringsstyrker og væpnede opposisjonsgrupper ledet av den tidligere visepresidenten Dr. Riak Macher. Selv om en våpenhvileavtale ble signert i slutten av januar har kamphandlingene fortsatt.

I Den sentralafrikanske republikk er også situasjonen kritisk. Konflikten i landet står nå mellom opprørsgruppen Séléka og gruppen Anti-balaka. Over 700 000 mennesker er internt fordrevet i landet og mange har dessuten flyktet til nabolandene. Både FN og den Afrikanske Union har involvert seg for å få en slutt på konflikten, men foreløpig er situasjonen fortsatt uklar og kamphandlingene fortsetter.

Caritas arbeid i landene
Caritas har satt i gang nødhjelpsarbeid i begge landene, men på grunn av de pågående konfliktene er dette arbeidet svært vanskelig. Caritas Afrika takker for støtten fra Caritas-nettverket, men ber samtidig om at nødhjelpsarbeidet i begge landene styrkes ytterligere i tiden framover.

Caritas Afrika er ett av syv regionale Caritas-samarbeid og består av 45 nasjonale Caritas-organisasjoner i afrikanske land sør for Sahara.

2018-02-05T14:49:15+00:00 5th mars, 2014|