Caritas vil redusere volden i Colombia

//Caritas vil redusere volden i Colombia

Caritas Norge har nylig vært i Colombia, der vi støtter et prosjekt som har til formål å redusere volden og bidra til bedre oppvekstvilkår for barn og ungdom i lokalsamfunnet. Prosjektet foregår i bydelen El Salado i byen Ibague, som er hovedstaden i fylket Tolima.

Det er en bydel med «alt». Geriljaen er der, de paramilitære er representert, kriminelle gjenger herjer, og narkotikamisbruket er høyt. Ofre for den interne konflikten i Colombia har blitt forvist til denne bydelen der de forsøker å skape nye liv etter tragedien har rammet. At dette er Ibagues glemte bydel er tydelig. I et lokalsamfunn som teller nærmere 50 000 personer er bare hovedgata asfaltert. Utfordringene med sikkerheten er åpenbare og da Caritas Norge var på besøk var det nødvendig med politieskorte for å kunne ferdes fritt.

I prosjektet er det barna som står i fokus. Fritidstilbudene har vært fullstendig fraværende. Vi har prioritert å gi barna en vei vekk fra gata og forsøker å hindre at de blir rekruttert til de mange kriminelle gjengene som står på hvert gatehjørne. I samarbeid med lokale ildsjeler har Caritas åpnet en fotballskole der nærmere mer enn hundre barn deltar. Vi støtter også en breakdance skole som er ledet av 18-åringen Woeimer. Filosofien hans er enkel og effektiv. Formålet er å holde barn og ungdom borte fra narkotika. Breakdance er en veldig fysisk dans og for å kunne danse bra må man trene mye. Misbruker man narkotika vil man ikke være i stand til å danse. På denne måten har han fått med seg 25 barn og ungdom fra nabolaget og har blitt et forbilde for flere hundre andre.

I tillegg til å arrangere aktiviteter for barn arbeider vi også nært med kommunene og politiet for å redusere volden. Resultatene har vært svært positive. Ved å koordinere innsatsen til alle de lokale interessegruppene, med ledere fra lokalsamfunnet, kommunene og politiet har volden blitt redusert med 50 % på et halvt år. Det er fortsatt en lang vei å gå, men med våre dedikerte samarbeidspartnere vil Caritas Norge fortsette arbeidet og bidra til at El Salados innbyggere går en lysere fremtid i møte.

Les mer om vårt arbeid i Colombia.

2018-02-05T14:49:31+00:00 20th august, 2012|