Bli fast giver og bidra til kampen mot sult

/Bli fast giver og bidra til kampen mot sult
Bli fast giver og bidra til kampen mot sult 2019-06-26T11:48:31+00:00

Eleanny fra Tomuso i Venezuela holder sin yngste sønn. Gutten var kraftig underernært, men siden han fikk hjelp av Caritas, har han lagt på seg 1.7 kilo. Foto: Caritas Internationalis

Noe av det verste en mor opplever er å måtte legge barna sine sultne. Det var virkeligheten for Elanny før hun fikk hjelp av Caritas. Etter flere tiår med nedgang, øker antallet mennesker som mangler mat. Sult og feilernæring er verdens største helsetrussel.

Visste du at …

• 821 millioner mennesker sulter. Halvparten er barn.
  • 36 millioner dør av sultrelaterte sykdommer i året.
  • 3 millioner barn dør av sult i året.
  • 150 millioner barn hemmes i sin fysiske og mentale utvikling på grunn av underernæring.

Foto: Alf Berg for Caritas Norge

Årsaker til sult

Konflikt og klimaendringer er to hovedårsaker til sult. Tørke, flom og ekstremvær truer matproduksjonen til fattige småbønder. Klimaendringene øker sårbarhet og gir grobunn for konflikter som kan drive folk på flukt. Sult tar flere liv enn våpen i konflikt.

– Jeg får flere og større avlinger etter at Caritas lærte meg om klimasmart jordbruk. Overskuddet av produksjonen selger vi, slik får vi råd til å sende barna på skolen, forteller Laxmi, fra Sri Lanka.

For å bekjempe sult, driver Caritas Norge nødhjelp og klimatilpasset jordbruk for småbønder i Asia, Afrika og Latin-Amerika – før, under og etter en krise. Familier får såkorn, kunnskap og redskapene de trenger for å dyrke mer effektivt og fø familien.

Dette bidrar du til:

• 110 000 mennesker får årlig livreddende matvarehjelp.
  • Over 8 av 10 familier går fra ett til tre måltider om dagen.
  • Småbønder øker inntekten med over 30 prosent etter opplæring.
  • Antall underernærte barn i områdene vi jobber i DR Kongo er redusert med 24 prosent.
  • Matsikkerhet gir familier bedre helse.
  • Flere barn får skolegang i områdene vi jobber.

Hjelpen kommer frem

Caritas er den katolske Kirkens hjelpeorganisasjon. Vi jobber for en verden uten sult og ekstrem fattigdom, hvor mennesker kan leve i verdighet. Vi har Caritas-partnere alle verdens land, og er en av hjelpeorganisasjonene som bruker minst penger på administrasjon. Mer enn ni av ti kroner du gir til Caritas kommer de trengende til gode.

Sult går ikke over av seg selv. For åtte kroner dagen kan du redde liv. Send SMS til 2160 – kodeord Caritas100 eller Caritas250 og bli månedlig fastgiver av 100 eller 250 kr. Du kan også registrere deg i skjemaet under

Skattefradrag

Uavhengig av hvordan du du velger å støtte Caritas, har du krav på skattefradrag dersom ditt bidrag er på 500 kroner eller mer i løpet av ett år.
Her finner du mer informasjon om skattefradrag.