Brikkene faller på plass for freden i Colombia

//Brikkene faller på plass for freden i Colombia

Det er ikke lenger et spørsmål om en fredsavtale mellom FARC og den colombianske regjeringen vil signeres, men når.

Av Knut Andreas Lid, leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge

"Vi er fredsbyggere" står det på t-skjorta til denne kvinna i Colombia. Foto: Jeanette Olsen/Caritas Norge

«Vi er fredsbyggere» står det på t-skjorta til denne kvinna i Colombia. Foto: Jeanette Olsen/Caritas Norge

President Santos møtte onsdag geriljahærens leder, Timochenko i Havanna på Cuba. Det var et historisk øyeblikk som markerer begynnelsen på slutten av en krig som har pågått i over 50 år og som har kostet over 200.000 liv.

FARC og de colombianske myndighetene har nå kommet til enighet på nær alle punkter på agendaen for fredsforhandlingene, og har satt en frist for ferdigstillelse av dem. Innen 23. mars neste år skal avtalen være signert. Geriljaens leder har uttalt at de nok kan komme til enighet i god tid før dette.

Vil forme fremtiden
I løpet av 50 år med krig har geriljaen oppnådd lite. De har forsøkt å beskytte de fattige, og har kriget for deres rettigheter i et land der elitenes maktmisbruk har vært normen. Men ofrene for konflikten har vært dem som de skulle beskytte. Som alltid i krig, er det de mest sårbare som rammes hardest, også i Colombia. Men gjennom forhandlingene har FARC oppnådd enorme gjennombrudd, som kan forme fremtiden for Colombias marginaliserte i de kommende tiår:

• Demokratiet vil styrkes, og flere vil ha medbestemmelsesrett i Colombia

• Jordbrukssektoren i Colombia vil bli et satsingsområde, et kvantesprang som gir håp for 90 % av Colombias fattige

• Narkotikahandelen og volden som kommer i dens kjølvann vil reduseres

• Krigens ofre, mer enn 6 millioner barn, kvinner og menn, vil få oppreisning og overgriperne vil bli holdt ansvarlig.

Ingen vei tilbake
Da fredsprosessen begynte i 2012, var det få i Colombia som torde å håpe på at partene ville lykkes. Nå er det ikke lenger noen vei tilbake. Med Colombias største geriljahær ute av krigen, går Colombia en lysere tid i møte, men mye arbeid gjenstår. Fortsatt er Colombias nest største geriljahær, ELN, aktiv og narkotikakartellene har fortsatt enorm makt. Det hevdes at de til og med kontrollerer 30% av senatet.

50 år med krig setter spor. Alle har blitt påvirket av krigen. Alle colombianere har mistet ett eller flere av sine familiemedlemmer eller venner som følge av krigen, direkte eller indirekte. Det er mye bitterhet og hat som må bearbeides og forsoningsarbeidet vil ta tid. Vi vet at nær halvparten av alle fredsavtaler som blir signert blir brutt i løpet av de første to årene. Vi håper at minst like mye blir investert i freden som i krigen slik at 47 millioner colombianere får oppleve å leve i fredstid for første gang i sine liv.

Artikkelen sto først på trykk i Dagsavisen 29. september

2018-02-05T14:48:56+00:00 29th september, 2015|