Bruk stemmeretten!

//Bruk stemmeretten!

Ifølge Statistisk sentralbyrå stemte bare 52 prosent av innvandrerbefolkningen ved forrige Stortingsvalg. For å vekke engasjement og mobilisere til økt valgdeltakelse arrangerte vi nylig pressetreff for minoritetsmediene.

Av Anette Skomsøy, seniorrådgiver, kommunikasjon

Pressetreff med Jonas Gahr Støre og Raymond Johansen

Valgkamp: Generalsekretær Martha R. Skretteberg, statsministerkandidat Jonas Gahr Støre og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ønsker økt valgdeltakelse. (Foto: Hans Dahle)

– Stortingsvalget er et høydepunkt for mange, også meg, og et tydelig bevis på at vi lever i et velfungerende demokrati. Men for at demokratiet skal fungere best mulig, må flest mulig bruke stemmeretten. Det er derfor bekymringsverdig at andelen som stemmer er betydelig lavere blant innvandrergrupper enn blant befolkningen ellers, sier generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg.

Hun får støtte av Hans Dahle, redaktør i Radio Latin-Amerika, og som på vegne av minoritetsmediene tok initiativ til pressetreffene som ble avholdt fredag 3. og mandag 6. september.

Utfordret politikerne

På det første møtte mediene arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre. Mens Arbeiderpartiets statsministerkandidat Jonas Gahr Støre og byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, deltok på det neste. De måtte svare på spørsmål knyttet til integrering, hvordan flere innvandrere kan komme i arbeid, og hvordan de vil forebygge diskriminering og utnyttelse i arbeidslivet.

Caritas er selv opptatt av å bidra til en god integreringspolitikk og at de ressurser minoriteter besitter, brukes til det beste for det norske samfunn.

– Vi ser på nært hold hvor viktige minoritetsmedier er for at vi sammen skal klare å nå ut med informasjon til hele befolkningen. Det har vært svært tydelig under koronapandemien, men også nå til valget, sier Skretteberg.

Når ut på mange språk

På pressetreffet deltok landets største minoritetsmedier, som Utrop, NorSom News, Radio Latin-Amerika, Radio Inter FM, Radio Wataha og Radio Mangfold Norge. Disse har titusenvis av lyttere og lesere med bakgrunn fra Pakistan, Polen, Tyrkia, Somalia, Syria, Irak og Latin-Amerika, hvor mange er usikre på om og hva de skal stemme.

– Vi må sammen arbeide for å øke kunnskapen om hva de ulike politiske partiene står for, og for at flere skal bruke stemmeretten sin. Slik får vi et enda bedre demokrati, avslutter generalsekretæren i Caritas Norge.

Les også:

Arbeids- og inkluderingsminister Thorbjørn Rød Isaksen: Et seriøst arbeidsliv og en god skole er effektiv integreringspolitikk (Utrop)

Vil diskriminering og utnyttelse til livs (innlegg i Ringsaker Blad)

2021-09-13T09:21:16+00:00 8th september, 2021|