Caritas følger situasjonen på Filippinene

//Caritas følger situasjonen på Filippinene

Caritas følger den alvorlige situasjonen på Filippinene tett. Per nå er mer enn 5 000 familier evakuert. 200 000 kan være rammet av vulkanutbruddet.

I går registrerte filippinske myndigheter et utbrudd fra vulkanen Taal. Det er per nå registrert 144 utbrudd fra vulkanen, og mer enn 5 000 familier har evakuert fra sine hjem i Taal-regionen og befinner ser i 75 evakueringssentre. Til sammen anslås det at mer enn 200 000 mennesker fra 22 landsbyer kan være rammet av de kraftige utbruddene. Filippinske myndigheter varsler også at det kan komme flere utbrudd fra den aktive vulkanen.

– Caritas Norge fortsetter, i samarbeid med våre partnere på Filippinene, å følge situasjonen nøye, sier leder for utlandsarbeid i Caritas, Marit Sørheim.

Caritas Filippinene har siden i går bidratt med støtte til de som er evakuert. Caritas koordinerer også med mange ulike

aktører for å kunne bidra med rent vann til de som er rammet. Caritas er et av verdens største humanitære nettverk og har lang erfaring med å koordinere nødhjelp og annen støtte under og etter naturkatastrofer som rammer Filippinene årlig.

2020-01-13T14:15:48+00:00 13th januar, 2020|