Caritas i Colombia

/Caritas i Colombia
Caritas i Colombia 2020-04-23T15:44:49+00:00

COLOMBIA

Colombia er preget av en konflikt som har drept flere hundre tusen mennesker og drevet millioner på flukt. Caritas Norge støtter fredsbyggings- og utdanningsprosjekter i Colombia for å gi fattig ungdom en bedre fremtid.

Den colombianske regjeringen har siden 2012 ført fredsforhandlinger med landets største geriljagruppe, FARC, og innledet i 2014 også samtaler med ELN-geriljaen. Dette har gitt håp om en avslutning på Colombias snart 50 år lange interne konflikt. Landet har opplevd stor økonomisk vekst de siste årene, men veksten kommer ikke alle til gode. Colombia er et av landene i verden med størst forskjeller mellom fattige og rike.

Fredsprogram

Hva gjør vi:
Caritas Norge samarbeider med Caritas Colombia (SNPS) om fredsbygging i lokalsamfunn, regionalt og nasjonalt. Det overordnede målet med programmet er å bidra til en fremforhandlet løsning på de væpnede konfliktene i landet. Prosjektet fremmer fredelig løsninger på konflikter i 37 lokalsamfunn i fem regioner, og støtter opp om rettighetene til de mer enn de seks millioner ofrene for konflikten. Erfaringene fra lokal konfliktløsing brukes til å skape fred nasjonalt. Caritas bidrar aktivt til fredsprosessen mellom den colombianske regjering og FARC-geriljaen.

Sammen med sivilsamfunnsledere lærer Caritas befolkningen å organisere seg for å endre sin tilværelse. Caritas hjelper med å etablere kontakter med myndigheter og institusjoner som kan bistå i å bygge en bedre fremtid. Totalt blir 15 000 mennesker direkte påvirket av de lokale prosjektene.

Hvorfor?
Aldri før har Colombia vært så nær en fredsavtale som nå. Det gir håp for fremtiden for alle de som har følt konflikten på kroppen. Dersom man virkelig vil høste frukter av dette arbeidet, bør de involverte, blant annet Caritas Norge, investere i langsiktig støtte til inkluderende dialog og grasrotarbeid, slik at varig fred forankres og bygges nedenifra og mellom lokalsamfunn i Colombia. Caritas Norge og Caritas Colombia har deltatt i Caritas Internationalis’ arbeidsgruppe for Colombia som siden 1998 har støttet opp om internasjonalt talsmannsarbeid for fred, forsoning og godt styresett. Gjennom samarbeidet, som har vart i over to tiår, er Caritas godt forankret lokalt i Colombia.  I Norge driver Caritas Norge talsmannsarbeid for fred i Colombia i samarbeid med andre organisasjoner i Colombia-Forum, et nettverk av norske frivillige organisasjoner som jobber for fred og menneskerettigheter i Colombia.

Resultater av vårt arbeid:
Mange av de internt fordrevne i byen Garzón i Gran Tolima regionen har endt opp i den fattige bydelen Los Comuneros. Bydelen manglet utbygde offentlige tjenester som vann, kloakk, strøm og søppelhåndtering. En stor andel av innbyggerne var arbeidsløse og det var stor omsetning av narkotika. Blant ungdom i Los Comuneros var det svært mange som sluttet på skolen og som havnet i kriminelle miljøer. Med støtte fra Caritas besluttet et nyvalgt bydelsutvalg, som bestod utelukkende av kvinner, å endre Los Comuneros fra å være en beryktet slum til å bli et respektabelt sted å bo. De mobiliserte innbyggerne og inngikk samarbeidsavtaler med politi, familiekontoret, en mikrokredittbank, kommunens sosialtjeneste, den lokale skolen og statens yrkesopplæringsenhet. Sammen etablerte de en framdriftsplan for å få slutt på vold og kriminalitet ved å opprette alternativer for de som begikk lovbruddene. Kommuneadministrasjonen ble oppmerksom på hva de fikk til og har lovet å skaffe befolkningen rent drikkevann og et fungerende kloakksystem. Prosjektet kopieres i dag i fem nabobydeler.

Utdanningsprogram

Hva gjør vi:
Caritas arbeider i lokalsamfunn der både overgripere og deres ofre er bosatt, og har et spesielt fokus på å gi barn og unge et alternativ til et liv i vold og kriminalitet. Målet med prosjektet i Colombia er å redusere sårbarheten til ungdom som lever i områder med konflikt. Dette gjøres blant annet gjennom etablering av utdanningsprogram tilpasset denne målgruppen. Det jobbes også med å opprette lokale ungdomskomiteer som arbeider med andre voldsforebyggende tiltak.

Hvorfor gjør vi det:
Caritas-nettverket har vært til stedet i Colombia siden 1950-tallet og er dermed godt forankret lokalt og er en anerkjent organisasjon både blant befolkningen og myndighetene. Caritas Norge og Caritas Colombia har høyt kvalifisert personale med lang felterfaring og spesialkompetanse på fredsbygging og konfliktløsning. Caritas Norge og Caritas Colombia har deltatt i Caritas Internationalis’ arbeidsgruppe for Colombia som siden 1998 har støttet opp om internasjonalt talsmannsarbeid for fred, forsoning og godt styresett.

Resultater fra vårt arbeid:
En omfattende studie utført av blant annet Caritas Colombia av årsakene til urban vold i fem byer i Colombia førte til utgivelsen av en bok i 2014. Resultatene av studien identifiserer flere faktorer som fører til en forverring av voldssituasjonen, som mangel på både utdanning og yrkesutdanning, høy arbeidsløshet, voldelige familiestrukturer og fravær av støttemekanismer i samfunnet. Caritas har tatt resultatene til etterretning og utviklet en modell for undervisning i fredsbygging og voldsforebygging. Ungdom som er utsatt for vold og kriminalitet har gjennom Caritas dermed fått et alternativ gjennom kursing i fredelig konfliktløsning, forebygging av vold og fredsbygging. Det har blitt dannet ungdomsgrupper, som selv organiserer og deltar i aktiviteter skaper økt forståelse av årsakene til vold og for hvordan det er mulig å håndtere situasjonen.

Støtt vårt arbeid i Colombia
Vil du støtte vårt arbeid i Colombia? Gi et bidrag her, eller benytt Caritas Norges gavekontonummer 8200.01.93433. Merk innbetalingen med “Colombia”

DonerLt

Nyheter om Colombia
Her er våre siste nyhetssaker om Colombia:

Brikkene faller på plass for freden i Colombia
Nå er alle med på fredstoget i Colombia
Ungdom for fred i Colombia
Våpenhvile i Colombia
Fred i Colombia? Få med deg filmen fra sverd til plogskjær!

[/wpcol_2third]
Colombia-flaggT

Fakta:

Innbyggere:47 millioner

Areal: 1,138 mill. km²

Styresett: Republikk (president Iván Duque Márquez)

Hovedstad: Bogotá

Andel fattige: 5,6% (under 1,25 USD dagen)

Plass på Human Development Index: 97/187

Forventet levealder: 74 år