Caritas i Uganda

Caritas i Uganda 2018-02-05T14:48:22+00:00

Uganda

[wpcol_2third id=»» class=»» style=»»]

I Uganda arbeider Caritas for å redusere fattigdommen og for å øke folks evne til å påvirke lokal politikk.

Uganda har opplevd økonomisk vekst de siste årene og konfliktnivået er redusert. Fremskritt på disse områdene har imidlertid ikke ført til en større grad av demokratisk utvikling. President Yoweri Museveni har sittet med makten siden 1986, og kritikken mot han har økt de siste årene. Uganda er rangert som nummer 161 (av 187) på FNs indeks for menneskelig utvikling. 29 prosent av befolkningen lever under fattigdomsgrensa på 1,25 USD om dagen justert for kjøpekraft – flesteparten av dem bor på landsbygda.

Matsikkerhetsprogram

Hva gjør vi?
Målet med Caritas’ femårige landprogram i Uganda er å redusere fattigdom og å styrke folks samfunnsbevissthet. Programmet fokuserer på å øke jordbruksproduksjonen gjennom miljøvennlige teknikker, opplæring i demokrati og godt styresett samt tverrgående temaer som likestilling og hiv/aids. Målgruppen er 6000, i hovedsak fattige familier (30.000 mennesker) som primært lever av jordbruk. Det legges vekt på å nå sårbare grupper som husholdninger ledet av enslige kvinner og personer med hiv/aids. Programmet implementeres av Caritas Uganda og lokale Caritas-partnere i regionene Arua, Gulu, Hoima og Nebbi.

Hvorfor?
Programområdene Nebbi, Gulu og Arua ligger i nordlige Uganda, som fortsatt er sterkt påvirket av borgerkrigen. Mens andelen fattige er 24,4 prosent på landsgjennomsnittsnivå, lå den på 65 prosent i Nord-Uganda ved programmets oppstart. Det er i de senere årene funnet olje og gass i Albertine-regionen som dekker alle programområdene. Det er viktig med et sterkt sivilsamfunn i denne regionen da utvinning av naturressurser ofte fører med seg økt risiko for utnyttelse.

Caritas-nettverket er en av Ugandas mest omfattende organisasjoner, med et nasjonalt kontor og lokale Caritas-organisasjoner i 436 sogn. Dette gjør at Caritas har tilgang til de fattigste områdene av landet, og er en kjent og troverdig utviklingsaktør i de fleste lokalsamfunn. Videre er Caritas og Kirken en sterk stemme og en viktig tjenesteleverandør innen helse og utdanning i Uganda, og kan derfor ikke trues til stillhet på samme måte som andre sivilsamfunnsaktører. Caritas Uganda er en av flere sivilsamfunnsorganisasjoner som i grunnloven fra 1995 ble gitt et mandat til å bidra til positiv utvikling for befolkningen i samarbeid med myndighetene. Programmet implementeres i tråd med den nasjonale utviklingsplanen for 2011- 2015.

Resultater

• 67 prosent av deltagerne spiser nå minst tre måltider om dagen, sammenliknet med 35 prosent ved programmets oppstart.
  • Lokalsamfunnene har fått økt evne til å påvirke lokal politikk, og har fått gjennomslag for en rekke krav som f.eks. bygging av veier, broer og klasserom.
  • Husholdningene i målgruppen med en inntekt på mindre enn UGX 200.000 er redusert fra 95 til 24 prosent.
  • Kvinners medlemskap og deltakelse i spare- og lånegrupper er økt fra 23 prosent til 59 prosent
  • 70 prosent av deltakerne i programmet kjenner til demokratiske påvirkningskanaler og 78 prosent til sine rettigheter, sammenliknet med 20 prosent og 35 prosent før programmets oppstart.
  • Antallet landkonflikter i programområdene er redusert som et resultat av dialog- og rettighetsarbeid. For eksempel er gjennomsnittlig antall landkonflikter i området Anyiribu i Nebbi redusert fra 10 til 2 per måned.
  • 94 prosent av målgruppen oppsøker frivillig testing og rådgivning for HIV/aids sammenliknet med 77 prosent før programmets oppstart.
  • Om lag 2300 småskalabønder fikk i 2014 opplæring i bærekraftige jordbruksteknikker som bevaring av vann, lagring av produkter, husdyrhold og frøbanker. Over halvparten benytter den nye lærdommen på sine private åkre.

Sitater

«I 2013 var peanøttavlingen min på 200 kg. Ett år etter at jeg ble med i programmet, hadde jeg mer enn doblet avlingen til 440 kg på samme jordstykke. Nå kan jeg selge peanøtter på det lokale markedet, og bruke ekstrainntekten til blant annet å betale skolegang for barna mine» Aboke Holline Docus, åttebarnsmor fra Lamola landsby i Amurudistriktet.

«Gjennom prosjektet lærte jeg nye teknikker for å dyrke bønner, kaffe og bananer. Etter den første sesongen kunne jeg allerede høste 200 kilo bønner. Noe solgte jeg, og noe beholdt jeg som mat til familien. For hver sesong økte avlingene og jeg tjente mer», Nazziwa Annet fra landsbyen Nakaseete – deltaker i programmet i perioden 2008-2012.

Støtt vårt arbeid i Uganda
Vil du støtte vårt arbeid i Uganda? Gi et bidrag her, eller benytt Caritas Norges gavekontonummer 8200.01.93433. Merk innbetalingen med “Uganda”.

DonerLt

[/wpcol_2third]
Uganda-flagg

Generelle fakta