Caritas kan vinne Frivillighetspris

//Caritas kan vinne Frivillighetspris

De frivillige veilederne ved Caritas Ressurssenter for innvandrere i Oslo er en av åtte finalister til Frivillighetsprisen 2018. Prisen deles ut av Frivillighet Norge, for å vise frem den frivillige innsatsen som foregår hver dag, over hele landet.

Stem på de frivillige i Caritas! Klikk her

Frivillige Hamdi Mire Siad forteller om veiledningstjenesten til Caritas Norge i en film Frivillighet Norge har laget for å promotere finalistene. Klikk på bildet for å se filmen. Foto: Frivillighet Norge

– Flertallet av ressurssenterets frivillige har selv møtt det norske samfunnet som innvandrere og gir av sin tid til å hjelpe andre i sammen situasjon. Deres perspektiv er grunnmuren i senterets tilbud. Det sier leder for innenlandsarbeidet i Caritas Norge, Per Wenneberg.

Frivillige ved Caritas ressurssenter hjelper hver dag rundt 40 innvandrere. Veiledningen foregår i en åpen dialog, der kulturell forståelse er utgangpunktet for hjelp-til-selvhjelp. De besøkende til senteret kommer til Caritas fordi vi bistår innvandrere i integreringsprosessen, flertallet i møte med norsk arbeidsliv.

Veiledning på mange språk

Ved Caritas Ressurssenter i Oslo, kan innvandrere få veiledning på en rekke språk. I tillegg til generell rådgivning, har vi også mer spesialiserte rådgivningstilbud som helserådgiving, juridisk rådgiving, rådgiving innen oppholdsregler og utlendingsrett, selvhjelpsgrupper, jobbsøkerkurs, norskkurs og språkkafé. Vi tilbyr også en arbeidslivsfadderordning, hvor innvandrere kan få tilbud om en mentor som kan hjelpe til med jobbsøkingen.

– Når man reiser til et land hvor du ikke helt forstår fremgangsmåten, er det greit å ha et sted å henvende seg til. Caritas Ressurssenter for innvandrere er en arbeidsplass hvor vi, som ansatte og frivillige, brenner for å hjelpe, forteller Hamdi Mire Siad, en av de frivillige ved senteret.

Caritas som en venn

Martin Spyridis, en av de besøkende ved senteret er glad for at tilbudet finnes.

– For meg er Caritas som en far. Jeg kommer hit og jeg får svar. Jeg har vært her mange, mange ganger og de hjelper meg alltid. Caritas hjelper deg med all informasjon. Caritas er min venn, sier han.

Du kan stemme på de nominerte til og med førstkommende fredag 30. november ved å følge denne lenken: https://frivillighetensdag.no/
Her kan du også se en film om veiledningstjenesten til Caritas, og bli bedre kjent med Hamdi og Martin. Prisutdeling skjer på Frivillighetens dag 5. desember

2018-11-28T16:43:36+00:00 28th november, 2018|