Caritas Norge blogger fra klimaforhandlingene i Paris

//Caritas Norge blogger fra klimaforhandlingene i Paris

Caritas Norge har to utsendte medarbeidere under de internasjonale klimaforhandlingene som pågår i Paris. I tillegg til å drive påvirkningsarbeid, skal Aron Halfen og Morten Espelid rapportere fra forhandlingene for skoleelever ved de katolske skolene i Norge.

Aron Halfen og Morten Espelid håper deres blogg fra Paris vil gjøre skoleelever mer engasjert i klimakampen.

– Det er viktig at Caritas Norge er til stede i Paris fordi de klimaspørsmålene man nå arbeider med internasjonalt, sammen med bærekraftsmålene, vil bli førende for utviklingspolitikken framover. Caritas er her for å argumentere for de satsingsområdene vi synes er viktigst for å takle fremtidens klimautfordringer: Matsikkerhet, klimatilpasning, utdanning og fattigdomsbekjempelse. Gjennom vårt arbeid representerer vi mange marginaliserte grupper som ikke blir hørt, sier Aron Halfen.

– Hvilke muligheter har Caritas Norge til å påvirke resultatet av forhandlingene?

– Vi har muligheter til å påvirke forhandlingene gjennom den norske delegasjonen, gjennom sammenslutningen ForUM for Utvikling og Miljø, som vi sammen med femti andre norske sivilsamfunnsorganisasjoner er medlem av, og gjennom det internasjonale Caritas-nettverket. Vi står foran tøffe forhandlinger. Det er viktigere enn noensinne å legge et godt grunnlag for det videre arbeidet med klimaspørsmål, mener Halfen.

– Hvorfor blogger dere for skoleelever fra klimaforhandlingene?

– Skoleelevene er fremtidens beslutningstakere. Med denne bloggen ønsker vi å gjøre de unge engasjert i klimakampen ved å gi dem grunnleggende informasjon om hvilke problemstillinger vi står overfor og hvordan politikken fungerer, sier Morten Espelid.

Følg bloggen her

2018-02-05T14:48:54+00:00 30th november, 2015|