Caritas takker for støtten til Dugnad for Nepal

//Caritas takker for støtten til Dugnad for Nepal

Programleder Nadia Hasnaoi (t.v) Jan-Egil Mosand, Caritas (t.h) (Foto: Kristine Flyvholm/Røde Kors)

Det er fantastisk at det norske folk gir 17 millioner kroner i løpet av en 90 minutters TV-sending, sier Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær i Caritas Norge.

Hun sier at pengene som kom inn under denne TV-aksjonen, gjør Caritas i stand til å hjelpe enda flere jordskjelvofre i Nepal.

– De som overlevde jordskjelvet har mistet alt, og derfor vil solidariteten det norske folk nå viser både redde liv og gi nytt fremtidshåp for tusenvis av mennesker, legger Skretteberg til.

Gjennomført på kort tid

Søndag kveld sendte NRK «Dugnad for Nepal» en støttekonsert for jordskjelvofrene i Nepal. Det var de seks hjelpeorganisasjonene Røde Kors, CARE, Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og Caritas som i samarbeid med NRK, produksjonsselskapet Gyro og Nationaltheatret mobiliserte til en nasjonal innsamlingsdugnad til Nepal.  Mens Samsaya, Åge Alexanadersen, Ole Paus, Astrid S. Tuva og Mia, Heine Totland og Lena Kristin Ellingsen sto for de musikalske innslagene, ledet programleder Nadia Hasnaoui seerne gjennom direktesendingen som ble planlagt og gjennomført på mindre enn en uke.

Da sendingen var over, hadde det kommet inn 17 millioner kroner og folk fortsatte å gi penger utover kvelden og i dagene etterpå. Tirsdag ettermiddag var det samlet inn nesten 18,7 millioner kroner. Det er mulig å gi penger fram til fredag ettermiddag ved å ringe 820 44 001 eller sende en SMS med kodeord DUGNAD til 2272. Pengene blir fordelt mellom organisasjonene.

Rammet 8 millioner

Åtte millioner mennesker er berørt av jordskjelvet som rammet Nepal 25. april. To millioner mennesker i det fattige landet har desperat behov for mat, vann, husly og medisinsk hjelp. Ifølge myndighetene ble nærmere 8 000 mennesker drept og omtrent dobbelt så mange skadet. Over fem hundre tusen hus fikk skader eller ble ødelagt.  I morgentimene tirsdag 12. mai ble landet rammet av et nytt kraftig jordskjelv. Omfanget av skadene etter dette skjelvet er ennå ikke klart, men samme ettermiddag meldte informasjonsdepartementet om 39 døde og 1600 skadde.

– Nepal kommer til å trenge hjelp i mange år framover. Sorgen og tapet skal lindres, hjem skal bygges, skoler skal repareres, åkre og land skal sikre mat for framtida. Det forteller nødhjelpskoordinator Jan-Egil Mosand i Caritas Norge.

To dager etter jordskjelvet 25. april, var han på vei til Nepal for å bistå vår søsterorganisasjon i å hjelpe det nepalske folk. Han kom hjem etter en uke med svært sterke inntrykk i bagasjen.

– Når man kommer til Katmandu, blir man først og fremst slått av de enorme ødeleggelsene og den massive døden. Alle er berørt på en eller annen måte. De har mistet sin familie, de har mistet sine barn eller sine foreldre. Det å se alle barna som var alene, var særlig hjerteskjærende, sier Mosand.

Frykter framtida

I tillegg til ødeleggelser og død, er frykten fremtredende i Nepal.

– Folk er redde for å ligge innendørs på grunn av alle etterskjelvene. De frykter for livet sitt og for framtida si. Men til tross for egne lidelser, stiller lokale folk opp. De var med på å rydde i ruinene og er med på å sette opp matstasjoner sammen med Caritas. Det samholdet som folk i Nepal viser, er rett og slett imponerende, forteller Mosand.

(Foto: Kristine Flyvholm/Røde Kors )

2018-02-05T14:49:03+00:00 12th mai, 2015|